۰
یادداشتی به مناسبت گرامیداشت روز معلم؛

معلمان در مسیر تعلیم و تربیت از بذل جان دریغ نمی کنند

فداکاری معلمان در مسیر تعلیم و تربیت و بالندگی دانش آموزان نشان داد که از بذل جان خود نیز دریغ نمی کنند.
معلمان در مسیر تعلیم و تربیت از بذل جان دریغ نمی کنند
به گزارش چهاربهاران، دوازدهم اردیبهشت در تقویم ما ایرانیان، روز معلم نامگذاری شده است؛ روزی برای فردی که با ذوق، هنر و توانمندی‌اش در نخستین آیات قرآن که بر قلب پیامبر اکرم (ص) نازل شد:
اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ـ ۵)
 
در این آیات خداوند، خود را معلم می‌خواند و جالب اینکه معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده‌ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است. نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند؛ چرا که معلمان جامعه، انسان سازان نسل بعدی‌اند، لذا نقش آنان به گفته حضرت امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا برای مردم است.

رسالت راستین معلم، رسالت پاک انبیاست. معلم، آنگاه که جز انسان سازی و کمال بخشیدن هدفی ندارد، همسایه انبیاست. رسول راستی و درستی و سفیر صداقت و سرفرازی است. معلم کسی است که تشنگان معرفت و دانش را به آب حیات می رساند.

خدا معلم است و 124 هزار رسول؛ همه اولیا و پاکان و برگزیدگان، که قله های آفتابی و دور دست های روشن را فرا چشم انسان می نشانند. معلم اند اگر ما قدردان معلم نباشیم، خوبی، زیبایی، عظمت و فضیلت رانادیده گرفته ایم.

معلم بودن تنها به داشتن معلومات دقیق و گسترده نیست، معلم علاوه بر معلومات و دانش باید به هنر معلمی نیز آراسته باشد. هنری معلمی هنر است بسیار دقیق و حساس؛ به طوری که اگر معلمی از آن بی بهره یا کم بهره باشد، هیچ گاه در امر مهم و سرنوشت ساز تعلیم و تربیت موفق نخواهد بود.

هنر معلمی متّکی بر تجربه و شناخت صحیح روحیات مختلف دانش آموزان است معلمی موفق است که در سخت ترین اوضاع کلاس و درس، صحیح ترین تصمیم را بگیرد. اگر معلم بتواند در کلاس، فضای دوستی، علم آموزی و شور و شوق نسبت به آینده ایجاد، کند معلمی موفق و کامیاب است.

از خصوصیات مهم معلّم نمونه سعه صدر او در برخورد با مسائل است. خداوند بر پیامبرش که بزرگ معلم تاریخ بشر است منت می نهد که به او شرح صدر عنایت کرده است این شرح صدر باعث جذب و نفوذ معنوی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله شده بود.

معلم نیز باید الگوی خویش را پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام قرار دهد و از شرح صدر لازم برخوردار باشد. داشتن سعه صدر از هنرهای معلمی است. معلم با گذشت صحیح و به هنگام خویش، فضای درس و کلاس را آرام می کند و دانش آموز در این فضا بهتر پرورش پیدا می کند.

آموزش مجازی مسیری بود که کرونا بر پیکره آموزش و پرورش تحمیل و با اجبار مسیر مستقیم و حضوری را به مجازی سوق داد. این شکل مجازی و تکنیک‌گونه باز نتوانست حس و دلسوزی بین معلم و شاگرد را کم کرده و بذل ایثار معلمی را مانع شود، شرایط سختی که در اثر شیوع ویروس کرونا در کشور ایجاد شده است، علاوه بر پزشکان که در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند و با تلاش‌های بی دریغ خود برای ریشه‌کن کردن این ویروس شبانه‌روز در حال تلاش هستند، گروه‌های دیگری نیز بی‌چشمداشت در تلاش هستند تا نقش خود را در این روزهای سخت به خوبی ایفا کنند.

معلمان از جمله اقشار زحمت‌کشی هستند که در این روزها، کاری کرده‌اند تا هر خانه یک مدرسه باشد. اگر پیش از شیوع کرونا ساعت‌های تدریس آن‌ها محدود بود، امروز بیش از چهل روز می‌شود که از صبح تا شب، در ساعت‌های مختلف روز مشغول تدریس، ارسال صوت، ضبط فیلم، دیدن تکالیف دانش‌آموزان، صحبت با والدین هستند.
 
مهدی عامری؛ دبیر و رئیس کانون فرهنگی تربیتی شهرستان چابهار
 
 
 
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۴۶
کد مطلب: 454912
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *