۱
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

استفاده بهینه از تجهیزات بنادر به صلاح کل کشور است/ اختصاص 65 دستگاه استراتژیک برای توسعه فازهای آتی بندر شهید بهشتی چابهار

حسین شهدادی گفت: با در نظر گرفتن شرایط کنونی کشور برای انتقال کالای اساسی و اینکه بالغ بر سه میلیون تن کالای اساسی واردات گندم به بنادر جنوبی اختصاص داده شده لذا این جابجایی به مصالح ملی کشور خواهد بود.
استفاده بهینه از تجهیزات بنادر به صلاح کل کشور است/ اختصاص 65 دستگاه استراتژیک برای توسعه فازهای آتی بندر شهید بهشتی چابهار
حسین شهدادی؛ معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: به استناد مصوبه شماره 61976/ت 55579 هـ مورخ 13/5/97 هیأت وزیران انتقال تجهیز استراتژیک برای رفع مشکلات کشور در تخلیه کالای اساسی در بنادر جنوبی کشور و همچنین جهت جلوگیری از افزایش هزینه های دیرکرد و دموراژ ناشی از تأخیر تخلیه کشتی ها امری ضروری است.
 
وی ادامه داد: تجهیزات تخلیه غلات موجود در بندر چابهار شامل سه دستگاه مکنده غلات با ظرفیت 600 تن بر ساعت با نرخ 70 درصد بهره وری فرآیند تخلیه سالیانه 7 میلیون تن کالا را میسر می سازد که این میزان تقریباً 50 درصد واردات کل غلات کشور را شامل می شود.
 
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی افزود: علاوه بر مکنده های مذکور 6 دستگاه جرثقیل ساحلی با تجهیزات جانبی تخلیه و بارگیری کالای فله شامل شکر و مواد فله معدنی با 70 درصد ظرفیت نرخ بهره وری 6 میلیون تن را داراست.
 
وی با بیان اینکه در صورت اختصاص کالا به بندر چابهار و تأمین ناوگان مناسب حمل زمینی ظرفیت تجهیزات موجود قابلیت تخلیه و بارگیری را خواهد داشت، تصریح کرد: ناوگان حمل زمینی با توجه به ظرفیت تجهیزات موجود قابلیت تخلیه و بارگیری سالیانه 13 میلیون تن کالا را خواهد داشت که از ظرفیت زیرساخت های ایجاد شده (8 و نیم میلیون تن ) بیشتر خواهد بود.
 
شهدادی گفت: در شرایط فعلی و با امعان نظر به زیرساخت بندری و امکان پهلوگیری کشتی کانتینری پست پاناماکس برنامه ریزی تأمین تجهیزات از قبیل جرثقیل های دروازه ای ( Gantry Crane ) برای بندر چابهار ضرورت دارد که طی سال جاری و سنوات بعد برنامه خرید 65 دستگاه تجهیز استراتژیک برای توسعه فاز های آتی تهیه و در بندر چابهار نصب خواهد شد.
 
وی اظهار کرد: ضمن در نظر گرفتن شرایط کنونی کشور برای انتقال کالای اساسی و اینکه بالغ بر سه میلیون تن کالای اساسی واردات گندم به بنادر جنوبی اختصاص داده شده لذا این جابجایی به مصالح ملی کشور خواهد بود.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فازهای سه، چهار و پنج طرح توسعه بندر شهید بهشتی به درخواست برخی مسئولین حذف شده است گفت: پس از این حذف عملاً ظرفیت مورد نظر سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس مطالعات از 83 میلیون تن به 35 میلیون تن تقلیل یافته که به تبع آن در تجهیزات طرح نیز متأثر از این تصمیم خواهد بود.
 
شهدادی خاطر نشان کرد: امروزه همه فعالین و مسئولین کشوری باید برای ترافیک بار و کالا و ایجاد پشتوانه های ریلی و جاده ای به جهت بهره گیری مطلوب تر از این زیرساخت عظیم ایجاد شده در بنادر اهتمام ورزیده و از  طرح موارد غیر کارشناسی که موجب تشویش اذهان عمومی می شود پرهیز کنند.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 454851
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *