۰
گزارشی از کمبود امکانات در مدارس روستای کمب چابهار؛

دانش آموزان بزرگترین روستای کشور در کلاس های استیجاری درس می خوانند/ سهم «هیچ» دانش آموزان روستای کمب از امکانات آموزشی

روستای کمب بزرگترین روستای کشور در شهرستان چابهار با جمعیت 30 هزار نفر در حاشیه دو کیلومتری دروازه اقتصادی و سرمایه گذاری و اتصال به آب های آزاد واقع شده است.
دانش آموزان بزرگترین روستای کشور در کلاس های استیجاری درس می خوانند/ سهم «هیچ» دانش آموزان روستای کمب از امکانات آموزشی
به گزارش چهاربهاران، طی سال های گذشته تلاش های زیادی برای تعمیر و بازسازی مدارس تخریبی از سوی سازمان تجهیز و نوسازی مدارس و آموزش و پرورش و خصوصا خیرین انجام شده است اما هنوز در شهر و روستاهای شهرستان چابهار دانش‌آموزان در فضاهای نامناسبی با شرایط سختی می‌توان نام مدرسه را بر آن نهاد به‌رغم سختی‌ها و مشکلات فراوان به تحصیل علم و دانش مشغولند.
 
محرومیت از در و دیوار روستای کمب می‌بارد نبود امکانات تفریحی، بهداشتی و مهم تر از همه بیکاری این منطقه را محروم‌ترین نقطه چابهار قرار داده است و اما آنچه این روزها بیش از هر کمبودی به چشم می‌آید، سقف‌های لرزان مدارس روستایی این مناطق است که نگرانی دانش آموزان و والدین را دوچندان کرده است.

اینجا خبری از امکانات رفاهی موجود در شهرها نیست، همه چیز آنقدر گویاست که نیازی نیست بپرسی و بشنوی... تا چشم کار می کند محرومیت است.
 
مدارس بزرگترین روستای کشور از کیفیت آموزشی چندانی برخوردار نیستند و به حاشیه های مختلف گرفتار هستند و اکثر خانواده های دانش آموزان وضعیت اقتصادی و زیر خط فقر قرار دارند.

بیشتر خانواده های این روستا سواد خواندن و نوشتن آن چنانی ندارند، دانش آموزان پسر و دختر معمولا تا دوره راهنمایی ترک تحصیل می کنند و مفهوم و واژه تحصیل برای آنان قابل فهم و هضم ذهن ها آنها نیست.
 
مدیر دبیرستان دوره اول خوارزمی کمب در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: معضل مدارس استیجاری هر سال در آستانه سال تحصیلی، مشکلاتی را به وجود می‌آورد و خانواده‌ها و دانش‌آموزان این مدارس را دل‌آشوب می‌کند.

حنیف میائی افزود: دانش آموزان این روستا در نبود فضای آموزشی مناسب در خانه های استیجاری که وضعیت نامناسب بهداشتی و آموزشی دارند به تحصیل مشغول هستند.

وی ادامه داد: جمعیت دانش آموزشی روستای کمب بیش از 2 هزار و 500 نفر است که در حال حاضر در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: این روستا 11 مدرسه در مقاطع محتلف دارد و در هر کلاسی 35  تا 40 نفر دانش آموز در کلاس های غیرقابل استاندارد و فاقد امکانات آموزشی و سرمایشی (حتی مدرسه ها برق مناسب ندارند ) تحصیل می کنند.
 
 این فعال فرهنگی و اجتماعی گفت: در مقطع ابتدایی معمولا دو یا سه دانش آموز آن روستا "فاقد شناسنامه " هستند و تحصیل می کنند.

وی تصریح کرد: مدارس خوارزمی و امیرکبیر دوره اول با آمار 410 نفر دانش آموز که در کلاس ها جایی برای" سوزن انداختن " نیست ولی در حال تحصیل هستند و دانش آموزان با توجه به نبود نیمکت و صندلی در کلاس ها دعوا و مشاجره می کنند.

میائی افزود: در هر صندلی یک نفره 2 دانش آموز یا صندلی 3 نفره چهار دانش آموز نشسته اند و گلایه می کنند و یا گاهی شاهد نشستن آنها روی زمین هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات به خاطر نپرداختن هزینه اجاره بها توسط صاحبان منزل با تهدید اخراج روبه رو هستیم.

مدیر دبیرستان دوره اول خوارزمی کمب خاطرنشان کرد: مسئولین استانی، کشوری و جامعه خیرین مدرسه ساز و سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور و بنیاد برکت روستای کمب را دریابید که مدارس دبیرستان دوره اول پسرانه نیازمند به ساخت مدرسه نوساز دارند.

انتهای پیام/
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 454227
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *