۰
گزارشی از وضعیت تحصیلی در روستای ساحلی رمین؛

ساخت حداقل 60 کلاس درس در روستای رمین/ رمین حتی نصف استانداردهای فضای آموزشی را ندارد

روستای رمین با بیش از 10 هزار نفر جمعیت و هزار و 552 دانش آموز دختر و پسر در دو شیفت کلاس اجاره ای تحصیل می کنند که حتی نصف استانداردهای فضای آموزشی را ندارند.
ساخت حداقل 60 کلاس درس در روستای رمین/ رمین حتی نصف استانداردهای فضای آموزشی را ندارد
به گزارش چهاربهاران، آموزش و پرورش یکی از مهمترین مقوله های توسعه هر منطقه است که توجه به آن می تواند تاثیر فراوانی در پیشرفت، آبادانی و پرورش نیروی انسانی مجرب و با علم و دانش داشته باشد.

شهرستان چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و اتصال به اقیانوس هند به عنوان پیشانی توسعه سیستان و بلوچستان و کشور لقب گرفته است و مردم نیز انتظار دارند شاخص های آن براساس جمعیت در حوزه های مختلف متناسب با کشور و یا حداقل استان باشد.

کمبود فضای آموزشی، مدارس فرسوده و عمر بالا موضوعاتی است که می‌تواند به تنهایی به وضعیت آموزشی کشور آسیب برساند، زمانی که دانش‌آموزی در روستایش مدرسه ندارد و مجبور می‌شود برای تحصیل به روستای دیگری برود بعد از مدتی ممکن است به دلیل مشکلات ترک‌تحصیل کند.

وجود مدرسه در مناطق محروم می‌تواند دانش‌آموزان را تشویق کند که درس بخوانند، می‌تواند آینده دانش‌آموزانی را که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، تغییر بدهد.
 
فقر مالی و ناتوانی در تامین امکانات اولیه تحصیل و اشتغال فرزندان برای تامین مخارج زندگی، دوری مدرسه و عدم امکان پرداخت هزینه ایاب و ذهاب، واقع شدن در مناطق دور افتاده، عدم سرویس ایاب و ذهاب در واحد آموزشی، ازدواج زودهنگام دختران، کودکان بدسرپرست از جمله عوامل موثر در جاماندن دانش آموزان از تحصیل بوده است.

کمبود شدید فضای استاندارد و تجهیزات آ‌موزشی، رواج شغل‌های کاذب به دلیل سکونت در مناطق مرزی بی تاثیر در بازماندن دانش آموز از تحصیل نیستند.

روستای رمین با بیش از 10 هزار نفر جمعیت در قالب حدود سه هزار خانوار که هزار و 552 دانش آموز دختر و پسر در دو شیفت در مدرسه ای که شامل مدرسه پنج کلاسه دخترانه بصیرت با 360 دانش آموز در 6 پایه، مدرسه مهدیه متوسطه اول و دوم با 148 دانش آموز، مدرسه پنج کلاسه بصیرت دخترانه، پسرانه متوسطه رازی و فرهنگ با 341 دانش آموز، مدرسه ابتدایی شهید نجفی با 283 دانش آموز متوسطه، مدرسه سونا دشتی پنج کلاسه، چراغ مکان چهار کلاسه اجاره ای است.
 
دانش‌آموزان روستای رمین در سخت‌ترین شرایط و با حداقل امکانات در حال تحصیل هستند، آنان مجبورند در گرمای تابستان در کلاس‌ها بدون وسایل سرمایشی درس بخوانند و داشتن کتابخانه، آزمایشگاه، نمازخانه، سرویس های بهداشتی و حیاط مناسب از آرزوهای این دانش‌آموزان است.
 
معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش چابهار در حاشیه بازدید از فضای آموزشی روستای رمین در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: کیفیت بخشی به آموزش در چابهار بسیار مهم است و باید شور و نشاط در مدارس چابهار ایجاد شود چون دانش آموزان فاقد روحیه نمی توانند موفقیتی حاصل کنند و به مدارج بالاتر برسند.
 
همایون امیری با بیان اینکه استاندارد فضای آموزشی روستای رمین ۸۵ کلاس درس و 60 کلاس مورد نیاز دانش آموزان رمین است تصریح کرد: اکنون ۳۸ کلاس درس برای دانش آموزان فعال است که با بهره گیری از ظرفیت های خیرین کشوری، بومی و نوسازی در آینده بتوان این کاستی ها را جبران کرد.

وی ادامه داد: مجموع این تعداد کلاس تنها یک مدرسه 6 کلاسه توسط دولت ساخته شده و بقیه استیجاری، غیراستاندارد و فاقد هرگونه امکانات آموزشی هستند و حتی از کمبود میز و نیمکت، کولر و سرویس بهداشتی رنج می برند.
 
مدیر آموزش و پرورش چابهار از بهره مندی دانش آموزان روستای رمین به سرویس ایاب و ذهاب در آستانه بازگشایی مدارس جهت پیشگیری از ریزش تحصیلی دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان دختر خبر داد.
 
امیری افزود: تقویت کار جهادی و استفاده از ظرفیت های کشوری و محلی و ارائه خدمات آموزشی در راستای افزایش کیفیت آموزشی می توانیم شاهد افزایش خروجی مطلوب در نتایج مختلف باشیم.
 
اگر خیران محلی و کشوری با مشارکت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، سازمان منطقه آزاد، بنادرودریانوردی، شیلات، شرکت نفت و صاحبان صنایع و کارخانه های پتروشیمی، فولاد وغیره اقدام جهادی برای ساخت فضای آموزشی و استاندارد سازی مدارس فرسوده و غیراستاندارد و خرید تجهیزات انجام دهند در کمتر از یکسال مشکلات آموزشی چابهار به حداقل خواهد رسید
 
 انتهای پیام/
 
 
 
 
 
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 454086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *