تحول و پیشرفت چشمگیر چابهار بعد از انقلاب/ مردم چابهار از خانه بهداشت و راه آسفالت روستایی قبل از انقلاب محروم بودند

20 بهمن 1397 ساعت 14:25

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سایه رهبری های مدبرانه حضرت امام خمینی(ره)، اتفاقاتی روی داد که همراه با خیر و برکت بود و پیشرفت های اقدامات عمرانی در استان سیستان وبلوچستان در نظام جمهوری اسلامی صورت گرفت.


به گزارش چهاربهاران، از آنجا که پیشرفت و توسعه در همه عرصه ها از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی بود بعد از گذشت40 سال دستاوردهای انقلاب اسلامی در همه عرصه های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و دفاعی کشور مشهود و چشم گیر است که استقلال و تقویت روحیه خودباوری در تحقق این دستاوردها نقش بسزائی داشته است.
 
یکی از نیازهای مهم مردم در یک جامعه سلامت و بهداشت است قبل از انقلاب در شهرستان چابهار فقط یک بیمارستان کوچک (ابن سینا) وجود داشت که در حد معمولی بود و دکتران آن بیشتر هندی بوده اند. مراکز بهداشتی هم فقط دو مورد بود. تمام روستاها از نعمت خدمات درمانی و بهداشتی محروم بوده اند. کودکان و مادران زیادی در هنگام زایمان فوت می کردند.

امروز به برکت انقلاب در چابهار یک بیمارستان تخصصی با خدمات درمانی مجهز وجود دارد. تمام روستاها دارای خانه بهداشت هستند که خدمات بهداشتی و درمانی برای روستائیان را برعهده دارند.

مولوی اهل سنت چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به چابهار قبل از انقلاب که هیچ گونه خدمات درمانی برای مردم وجود نداشت گفت: مردم مجبور بودند تا هزینه سنگین درمان را شخصا پرداخت کنند. بسیاری هم به علت نداشتن هزینه درمان مجبور بودند تا از درمان خود مایوس شده و از دنیا بروند اما امروز به برکت انقلاب تمام ایرانیان حتی اهالی دور افتاده ترین روستاها از نعمت بیمه درمانی بهره مند هستند و برای درمان خود مشکلی ندارند و نگران پرداخت هزینه درمانی خود نیستند.

مولوی سید محمد درتکیده افزود: قبل از انقلاب در شهرستان حتی در کل بلوچستان دانشگاه علوم پزشکی وجود نداشت. امروز به برکت انقلاب اکثر شهرستان ها از این نعمت بزرگ برخوردارند. امروز بهورزان ما مجبور نیستند تا برای گذراندن دوره آموزشی خود به شهرستان های دیگر سفر کنند و وقت و هزینه خود را صرف کنند بلکه در شهرستان چابهار در چندین مکان حتی در بخشهای آن کلاسهای آموزش بهورزی و مامایی وجود دارد.
 
وی ادامه داد: دیگر یک مادر مجبور نیست برای زایمان صدها کیلومتر راه بپیماید و در بعضی مواقع در مسیر زیمان کرده و جان خود و بچه اش با خطر مواجه شود. مرگ و میر مادران و نوزادان بسیار کاهش یافته است.

مدیر انجمن اهل قلم بلوچ چابهار با اشاره به حوزه عمران و آبادانی در شهرستان چابهار تصریح کرد: در حوزه راه و ساختمان؛ قبل از انقلاب شهرستان چابهار فاقد راه مناسب ماشین رو بود. حتی خود شهر فقط یک خیابان آسفالت آن هم با عرض کم بود که دو ماشین به زور از کنار هم رد می شدند. اما امروز تمام خیابانها و حتی کوچه ها هم آسفالت هستند.

وی ادامه داد: تمام روستاها قبل از انقلاب هیچ گونه راه ماشین رو نداشتند. تمام راه ها فقط مالرو بود. یعنی مردم فقط با اسب و شتر و الاغ میتوانستند رفت وآمد کنند. اما امروز حتی دورافتاده ترین روستا از نعمت راه آسفالته برخودار است و مردم به راحتی با ماشین مایحتاج روزمرده خود را حمل و نقل می کنند.

مولوی درتکیده گفت: در حوزه دامداری وکشاورزی قبل از انقلاب در شهرستان چابهار رونق چندانی نداشت و فقط به صورت دیمی و فصلی بود. هرگاه باران می بارید، مردم می توانستند کشاورزی کنند وهر سالی که باران نبود یا کم بود مردم توانایی کشت نداشتند. اما امروز به برکت این انقلاب در بخش کشاورزی هم انقلابی بزرگ رخ داده است. مردم با خیلی از فنون کشاورزی آشنایی پیدا کرده و با حفر چاه و موتورپمپ ها توانستند مشکل کشاورزی را حل کرده و باغات گوناگونی به خصوص در کشت موز ایحاد کنند که شهرت آن در کل کشور می باشد.
 
وی ادامه داد: امروز موز چابهار در بازارهای کشور حرف اول را می زند. اقسام هندوانه های چابهار به خصوص «هندوانه آناناسی» آن در بازارهای ایران دری بزرگ برای خود گشوده است.

یکی از مهم ترین نیازهای یک جامعه بحث آموزش می باشد و رشد و ترقی یک جامعه به این امر بزرگ بستگی دارد. در قبل از انقلاب در شهرستان چابهار سطح سواد کمتر از 10درصد بود و بسیاری از روستاها از حتی داشتن مدارس ابتدائی محروم بودند.

مولوی اهل سنت چابهار بیان کرد: تحصیلات عالیه و دانشگاهی در شهرستان وجود نداشت. دانشجویان مجبور بودند تا برای ادامه تحصیل به شهرستان های دیگر با مشکلات فراوان از قبیل راه و سرویس بین شهری سفر کنند که این امر برای افراد کم درآمد ناممکن بود اما امروز به برکت این نظام مقدس تمام روستاها حتی در دورافتاده ترین نکته از نعمت مدرسه و معلم برخودارند.

وی گفت: قبلا معلم مجبور بود از شهرستان های دیگر به اینجا آورده شود و ولی امروز با در بحث معلم خودکفا شده و دیگر مجبور نیستیم تا فرزندان مارا معلمانی درس بدهند که با فرهنگ و رسوم ما بیگانه هستند

مدرس اهل سنت با اشاره به اینکه در قبل از انقلاب در هیچ یک از روستاها حتی در خواب هم برق را نمیدیدند تصریح کرد: امروز در دور افتاده ترین روستاها مردم از نعمت برق برخوردارند و در رفاه زندگی میکنند، مردم روستاها اصلا نمیداستند که تلویزین چیست امام امروز به برکت انقلاب تمام روستاها از تلویزیون بهره مند هستند و با تمام جهان در ارتباطند.

مولوی درتکیده خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب هیچ یک از روستاها وسایل ارتباطی نداشت مردم برای رساندن خبر مجبور بودند تا با استفاده از شتر یا الاغ یا هر وسیله دیگر و گاهی پای پیاده از روستایی به روستای دیگر می رفت تا خبری را به آنجا برساند ولی امروزه تمام روستاها از وسایل ارتباطی بهره مند هستندو در کمترین زمان ممکن اخبار به اطراف رسانده میشود.

انتهای پیام/

 


کد مطلب: 453036

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/453036/تحول-پیشرفت-چشمگیر-چابهار-بعد-انقلاب-مردم-خانه-بهداشت-راه-آسفالت-روستایی-قبل-محروم-بودند

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir