۰

سیستان وبلوچستان از لحاظ میراث فرهنگی از ۱۰۰ کشور جهان غنی تر است

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: سیستان و بلوچستان به تنهایی از حیث داشتن میراث فرهنگی از حداقل ۱۰۰ کشور جهان غنی تر است.
سیستان وبلوچستان از لحاظ میراث فرهنگی از ۱۰۰ کشور جهان غنی تر است
به گزارش چهاربهاران، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، فرهاد نظری، دبیر کمیته ملی حافظه جهانی و مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور در کارگاه آموزشی حافظه جهانی در فرمانداری زاهدان اظهار داشت: در دنیای امروز یکی از مصادیق سرمایه وجود تنوع فرهنگی است و هر کشوری که متنوع تر باشد کشور ثروتمندی است.
وی گفت: سازمان ملل روز ۱۹ آگوست را روز مردمان بومی جهان نامگذاری کرده و هر سال این روز را گرامی می دارد و توصیه می کند تا این مردمان ارج نهاده شوند.
 مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: زبان نیز یکی از عناصر و مصادیق فرهنگ و نشان دهنده تنوع فرهنگی است و سال ۲۰۱۷ سال زبانها و گویش‌های بومی نامگذاری شده است.
این مسئول ادامه داد: سیستان و بلوچستان به تنهایی از حیث داشتن میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، طبیعی و میراث مستند از حداقل ۱۰۰ کشور موجود در جهان غنی تر است.
وی با بیان اینکه این استان ۲ اثر ثبت جهانی دارد، گفت: شهر سوخته در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اینکه در شهرسوخته هیچ شی ای مرتبط با جنگ یافت نشده بسیار حیرت انگیز است.  
دبیر علمی کمیته ملی حافظه جهانی کشور افزود: با وجود اینکه فقط ۱۰ درصد شهرسوخته مورد کاوش قرار گرفته این آثار غنی و حیرت انگیز در آن یافت شده است.
وی تصریح کرد: تاسیس پایگاه های پژوهشی در سیستان و بلوچستان نیز یکی از اقدامات مهمی بود که در سیستان و بلوچستان صورت گرفت.
انتهای پیام/
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 452364
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *