۰

برگزاری بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی دریایی ایران/ تحریم‌ها تاثیری در کاهش تعدیل نیروهای دریانوردی ندارد

رئیس ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی از برگزاری اولین و بزرگترین نمایشگاه جامع دریایی از 26 تا 28 آذر ماه در جزیره کیش خبر داد.
برگزاری بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی دریایی ایران/ تحریم‌ها تاثیری در کاهش تعدیل نیروهای دریانوردی ندارد
به گزارش چهاربهاران، علی‌اکبر مرزبان رئیس ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه اولین نمایشگاه جامع بین‌المللی دریایی از تاریخ 26 تا 28 آذرماه در جزیره کیش برگزار می‌شود، گفت: روز جهانی دریانوردان در تیرماه، حضور دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در شهریور ماه، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دریایی ایران در آذرماه، برگزاری بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی کشور در بیست و هشتم بهمن‌ ماه از مهم‌ترین رویداد‌های حوزه دریایی در سال جاری به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی مرجع حاکمیت برگزاری مراسم‌های حوزه دریانوردی را برعهده دارد.
رئیس ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی بیان کرد: چند سالی است که دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کند و هدف ما آن است که بتوانیم بستر و زمینه‌ای برای جامعه در حوزه دریایی و فراساحلی برای مردم فراهم کنیم و این خود به نوعی فرهنگ سازی به شمار می‌رود.
مرزبان توضیح داد: نمایشگاه محل تعامل و برخورد شرکت‌ها از جمله دولتی، خصوصی و ارگان‌های دریایی است و آنها می‌توانند علاوه بر تعامل با یکدیگر به توافقاتی در راستای معرفی دستاوردهای خود بپردازند.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دریایی گفت: تولیت و مدیریت عالی این نمایشگاه بر عهده دبیرخانه ارگان‌های دریایی است که در این نمایشگاه 44 تا 45 ارگان دریایی حضور دارند.
رئیس ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی یادآوری کرد: برگزاری این نمایشگاه در یک تفاهم‌نامه و با تصویب شورای عالی دریایی به بخش خصوصی واگذار شد.
مرزبان توضیح داد: تاکنون از 8هزار و 200 متر فضای این نمایشگاه 7هزار متر آن در 34 روز اشغال شد و با همکاری منطقه آزاد مابقی آن تا یک ماه آینده پر می‌شود.
وی اظهار کرد: برای برگزاری این نمایشگاه سازمان بنادر، تایدواتر، شرکت صدرا، سپاه، نفت‌کش، شیلات و شورای عالی صنایع دریایی اعلام آمادگی کردند.
رئیس ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی افزود: 230 شرکت دولتی و خصوصی در کنار 18 شرکت خارجی از جمله کشورهای هلند، آلمان، فرانسه، یونان، چین، تایوان و عمان حضور دارند.
مرزبان با بیان اینکه انتظار می‌رود که در این نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای تمامی بخش‌های دریایی فراهم شود، گفت: ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه تخلیه و بارگیری کالا در مناطق ایران و منطقه، توسعه و تجهیز ناوگان دریایی در ایران و منطقه، ساخت انواع شناورهای مختلف از جمله شناورهای کانتینری از مهمترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه بین‌المللی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: تعمیر، نگه‌داری و تأمین تجهیزات دریایی و دامداری، ساخت و بهره‌برداری از تاسیسات فراساحلی، استفاده از خدمات دریایی، بندری و لایه روبی سوخت رسانی، استفاده از خدمات مشاوره و مهندسی آموزش تحقیقات از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شده در این حوزه به شمار می‌رود.
رئیس ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی تصریح کرد: 15 عضو شورای عالی مدیران دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کار، رفاه و تعاون، سازمان گسترش و نوسازی صنایع دریایی در این نمایشگاه حضور دارند.
وی به تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه آمریکا اشاره کرد و افزود: برگزاری با کیفیت بالا و کمیت خوب این نمایشگاه به دنیا و منطقه نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم بدون توجه به تحریم‌ها، اقدامات و برنامه‌های خود را جهت پیشرفت بخش دریایی پیش ببریم.
مرزبان افزود: برگزاری این نمایشگاه توانسته سیگنال‌های مثبتی به دنیا بدهد و خوشبختانه بسیاری از شرکت‌های خارجی دریایی برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند.
رئیس ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی تصریح کرد: با توجه به آنکه با تعدد نمایشگاه دریایی در کشور مواجه هستیم و همین موضوع هزینه‌های بسیار سنگینی را به بخش دریایی کشور متحمل می‌کند، بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد داد که تمامی نمایشگاه‌ها تجمیع شود و تمامی برگزار کنندگان با مشارکت و هم‌افزایی یکدیگر یک نمایشگاه جامع و بین‌المللی در کشور برگزار کند.
وی گفت: سال گذشته در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی این موضوع را با انجمن مهندسی دریایی پیگیری کردیم اما متاسفانه این انجمن با مدیران قبلی و جدید خود به مشکل برخوردند و همین موضوع نیمه کاره رها شد.
مرزبان تاکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی دریایی جداگانه در بیست و ششم آذر ماه برپا می‌شود و همایش صنایع دریایی نیز جداگانه در همان تاریخ برگزار می‌شود و این دو هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند.
رئیس ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی با اشاره به اینکه این نمایشگاه در منطقه آزاد برگزار می‌شود، بیان کرد: نیازی به ویزا ندارد و متاسفانه شرکت‌های خارجی باتوجه به تسهیلاتی که برای آنها در نظر گرفته‌ایم برای شرکت در این نمایشگاه استقبال کرده‌اند.
وی اظهار کرد: بنابراین تحریم‌ها اثری در کاهش حضور شرکت‌های خارجی نداشته و ما به پشتیبانه شورای امنیت توانسته‌ایم، امنیت این نمایشگاه را فراهم کنیم.
مرزبان در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره کمیت و کیفیت برگزاری این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه سعی کرده‌ایم مذاکرات چند جانبه‌ای را بین شرکت‌ها فراهم کنیم که این امر خود منجر به عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با چند کشور خارجی می‌شود.
رئیس ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی افزود: سیاست ما آن است که یک نمایشگاه جامع و یک پارچه و آبرومندانه در سطح بین‌المللی برگزار کنیم.
وی از برگزاری چندین کارگاه آموزشی در حاشیه این نمایشگاه خبر داد و گفت: در این نمایشگاه از شناور تحقیقاتی نیز رونمایی می‌شود و ما طرح تحول صنایع دریایی کشور را نیز در حاشیه این نمایشگاه داریم.
مرزبان از حضور سفیران کشورهای خارجی و همچنین مدیران اتاق‌های بازرگانی کشور در این نمایشگاه خبر داد.
وی با بیان اینکه در دی ماه سال گذشته حادثه کشتی سانچی رخ داد، گفت: متاسفانه در برخی از رسانه‌ها اعلام شده بود که این کشتی به عمد غرق شده است اما طی تحقیقاتی که سازمان بنادر انجام داد، علت دقیق حادثه اعلام شد، بنابراین برای حادثه کشتی نازمهر نیز به زودی بعد از بررسی‌های دقیق نتایج آن اعلام می‌شود.
رئیس ستاد برگزاری و مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی توضیح داد: طبق گزارشات بین‌المللی 70 درصد از حوادث دریایی به علت عامل انسانی و سهل‌انگاری دریانوردان رخ می‌دهد.
مرزبان تصریح کرد: 130 هزار دریانورد در کشور وجود دارد که از مراکز معتبر ایران مدرک دریانوردی دریافت کرده‌اند و از این تعداد 10 هزار نفر آنها در سطح افسری فعالیت می‌کنند.
وی در پایان گفت: تحریم‌ها باعث نمی‌شود که بحران و یا مشکلی برای تعدیل نیروهای دریایی رخ دهد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب: 452327
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *