۰

نیاز مبرم دو هزار هوتگ چابهار به لایروبی

رئیس اداره منابع طبیعی چابهارگفت: حدود ۲ هزار هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب) در روستا‌های منطقه دشتیاری، پلان و مرکزی این شهرستان نیازمند رسوب برداری، لایروبی، بهسازی، مرمت و نگهداری اصولی می باشند.
نیاز مبرم دو هزار هوتگ چابهار به لایروبی
عبدالغنی رئیسی در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: برای لایروبی، رسوب برداری حصارکشی، بهسازی و مرمت هر هوتگ معمولا کمتر از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بستگی به حجم آن باید هزینه شود که می‌توان سال‌ها از آن بهره برداری کرد.
وی با اشاره به استفاده هوتگ ها افزود: در برخی مناطق پس از آبگیری هوتگ‌ها تا ۶ ماه و حتی یکسال می‌توان با آب آن کشاورزی و مصارف شستشو را انجام داد.
رئیس اداره منابع طبیعی چابهار با بیان اینکه هوتگ‌ها عمر مفید بسیار بالایی دارند و با هزینه پایین ساخته می‌شوند، تصریح کرد: حمایت دستگاه‌های اجرایی به لحاظ تهیه ماشین آلات، طراحی و مطالعه، مکان سنجی، تخصیص اعتبار مورد نیاز تاثیر ارزنده‌ای بر حفظ، احیاء و ترویج این روش سنتی و بهره برداری از سیلاب خواهد داشت.
وی تصریح کرد: هوتگ‌ها قابلیت و نقش مهمی در جمع آوری آب دارند که از آن به عنوان یکی از راه‌های مواجهه با کمبود و محدودیت منابع آب و در نتیجه توسعه روستایی منطقه یاد می‌شود همچنین در ۲۰ سال اخیر و تداوم خشکسالی‌ها و رها نشدن آب از سد زیردان بیشتر هوتگ‌های پایین دست بر اثر توفان‌های گرد و خاک رسوب گرفته و نیازمند لایروبی فوری برای آبگیری مجدد هستند.
رئیسی تاکید کرد: بومیان این منطقه قدمت هوتگ را به بیش از چند هزار سال قبل از اسلام می‌دانند که تا به امروز همچنان آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه را تامین می‌کند همچنین هوتگ یکی از بهترین منبع امید برای رفع تشنگی موجودات زنده در ۴۳۰ روستای سواحل مکران در محدوده شهرستان چابهار است.
وی با اشاره به کاربرد هوتگ ها بیان کرد: هوتِگ یا هوتَک نام گودال مصنوعی و یا طبیعی نسبتا بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع آوری شده و در طول سال به مصارف کشاورزی، آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد به طوری که این گودال در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است و این سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه‌های متداول تامین آب محسوب می‌شود.
وی اذعان کرد: ساخت هوتِگ در منطقه دشتیاری از زمان‌های بسیار قدیم آغاز شده و گودال‌های حفر شده با اشکال هندسی دایره، مستطیل، مربع و به عمق بیش از پنج، ۱۰، ۲۰ و حتی بیشتر است که در زمینی با بافت ریزدانه (رسی و سیلتی) توسط بومیان منطقه چابهار ساخته شده و اطراف آن دیواره خاکی با ارتفاع حدود یک تا ۲ متر ایجاد می‌شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار اظهار کرد: هوتگ‌ها منبع بسیار خوبی برای تامین آب آشامیدنی اهالی روستا‌های فاقد شبکه آبرسانی بویژه در فصول کم آبی است و می‌توان با هدف جذب توریست با افزایش حجم و گسترش وسعت برای قایقرانی یا ماهیگیری ساخته و استفاده شوند.
وی نوع مالکیت بر هوتگ‌های ساخته شده توسط مردم را غالبا مشاع عنوان کرد و گفت: بهره برداری از آن نیز به صورت مشارکتی انجام می‌شود به طور معمول هوتگ‌های واقع در حاشیه یک روستا برای استفاده از آب به تمام اهالی روستا تعلق دارد و ممکن است به لحاظ مالکیت متعلق به یک یا چند نفر باشد.
وی تخاطرنشان کرد: گاهی افراد متمول و نیکوکار ساکن در روستا یا حتی خارج از روستا به عنوان یک کار خیر داوطلبانه اقدام به ساخت هوتگ برای استفاده عمومی می‌کنند همچنین حجم مخزن هوتگ معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ هزار مترمکعب بوده و تغذیه آن از طریق دروازه یا کانال آبرسان صرفا از سیلاب‌ها صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/
يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 451949
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *