به گزارش
چهاربهاران، حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساختهای مورد نیاز در توسعه صنعتی که در رشد اقتصادی و اجتماعی استان ما نقش مهم و عمدهای را ایفاء می کند و همواره مورد بحث قرار گرفته است، چرا که توسعه آن باعث بالارفتن سطح اقتصاد و ایجاد تحرک به منظور افزایش میزان تولیدات و عمران و آبادی و بهبود وضعیت اجتماعی مردم منطقه و کشور خواهد شد.
منطقه وسیع دشتیاری سالهاست با مشکلات خشکسالی، بی آبی و بیکاری روبروست در کنار این مشکلات عدم توجه و نظارت سازمانهای مربوطه زیر ساخت و توسعه راههای روستایی و مواصلاتی چند سالیست جاده های دشتیاری به قتلگاه مردم منطقه تبدیل کرده است.
این عدم نظارت ها موجب شده قسمتی از راههای روستایی منطقه دشتیاری به کلی تخریب و رفت و آمد برای مردم دشوار شود و گاهاً حوادثی ناگوار برای روستاییان رقم بخورد و بیشترین علت تصادفات در جاده های دشتیاری بحث ایمنی و نگهداری از راههاست.
یکی از شهروندان شهر نگور از توابع شهرستان چابهار به خبرنگار
چهاربهاران، گفت: توسعه راه روستایی نقش اساسی در توسعه اشتغالزایی دارد و در این بخش آسفالت و بهسازی راه های روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل زیرساخت توسعه در مناطق روستایی به دلیل کمبود آب و نبود راه های دسترسی با کیفیت مطلوب نیست.
محمد بلوچ افزود: روزانه بسياري از هموطنان به دلیل نبود استانداردهای مناسب راه و انحراف خودروها در جاده هاي اين استان قرباني به تدبيري مسئولان مي شوند.
وی ادامه داد: یکی از این راههای مسیر ١٢ کیلومتری سه راهی نگور به مرکز بخش دشتیاری (شهرنگور) است که با حجم انبوهی از ترافیک ماشین های سنگین و سبک کم عرض بودن جاده و نداشتن ایمنی مناسب فرسودگی آسفالت سبب شده که سالانه شاهد حوادثی مرگبار در این مسیر باشیم.
بلوچ بیان کرد: همچنین طول همین مسیر به بندر بریس در چند نقطه با شیب های تند کم عرض بودن و نداشتن هیچ گونه اعلایم جاده ای هر لحظه ممکن جان انسان در خطر بی افتد.
این شهروند چابهاری گفت: مسیر پُرتردد بخش پلان از سه راهی پلان تا صفرزهی جادوزهی و عورکی ها با صدها روستا در حاشیه جاده بدون شانه و اعلایم راهنمایی و رانندگی عرض کم جاده و درشب هیچ گونه علایم های هشدار دیده نمیشود.
در مسیر دلگانها سندها به کلانی و نزدیک ترین و دسترسی آسان مردم دشتیاری به سواحل مکران و بنادر مهم بریس، پسابندر و گواتر در بعضی از نقاط جاده آسیب های جدی وارد شده و قابل استفاده نبوده و رفت آمد زیاد باعث شده است گودالهایی در وسط جاده حفر شود که خسارتهای به اموال مردم وارد میکند و طول مسیر هیچگونه علایمی دیده نمی شود.
بلوچ خاطر نشان کرد: بعد از روستایی کلانی به مسافت ٧هفت کیلومتربه سمت منطقه گردشگری و صیادی گواتر فاقد هرگونه زیرساخت است که با تکمیل این قطعه مسافت ٨٠ کیلومتری به هفت کیلومتر کاهش می یابد.
سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان چابهار ماه قبل در بازدیدی که از جاده های منطقه دشتیاری داشت عنوان کرده بود که اولویت کار اداره راه و شهرسازی چابهار مناطق روستایی است که هیچ گونه دسترسی به راه ندارند و تردد در آن مسیرها میّسر نیست و به قید فوریت باید در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسند.
علی بامری در گفت و گو با خبرنگار
چهاربهاران، با اشاره به اولویت اداره راه و شهرسازی شهرستان چابهار آسفالت راه های روستایی است اظهار کرد: به محض تامین دستگاههای مورد نیاز راهسازی درکمترین زمان راههای روستای فاقد هرگونه زیرساخت اجرائی و شروع به کار می شوند.
وی ادامه داد: درخواست دستگاههای مورد نیاز این اداره به اداره کل ارجاع داده شده تا هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود و کار خدمات رسانی به مناطق محروم و صعب العبور مرتفع شود.
بسیاری از جاده ها و مسیرهای فرعی روستایی فاقد هرگونه زیرساخت جاده ای هستند می طلبد دولت با نگاه ویژه به مردم این منطقه و جلوگیری از کوچ اجباری روستائیان به حاشیه شهرها کمک شایانی در بحث ساخت و توسعه زیر ساخت راههای روستایی خواهد کرد.
انتهای پیام/ ف