۰

رشد پنج برابری ترانزیت کالا در بندر چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ترانزیت کالا در بندر چابهار از سال گذشته تاکنون نسبت به ۶ سال قبل (از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵) رشد پنج برابری داشته است.
رشد پنج برابری ترانزیت کالا در بندر چابهار

بهروز آقایی در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: عملکرد ترانزیت کالا در بندر شهید بهشتی چابهار از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵، ۲۰ هزار تن بود که پس از افتتاح فاز نخست بندر در سال گذشته (۱۳۹۶) تاکنون به بیش از ۱۰۰ هزار تن رسیده است.
وی با اشاره به اینکه بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح فاز نخست مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای صادرات و واردات کالا قرار گرفته است افزود: همچنین عملیات تخلیه و بارگیری کالا‌های کانتینری از ابتدای سالجاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۷۷ درصد، کالای نفتی ۱۱ درصد و ورود کالای غیرنفتی به طور مستقیم از بنادر مبدا ۵۲ درصد رشد داشته است.
آقایی ادامه داد: رشد عملکرد تخلیه و بارگیری کالا پس از افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است و با توجه به تخفیف‌های در نظر گرفته شده ارزانترین و با صرفه‌ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: تخفیف‌های ویژه به لاینر‌های خارجی، اصلاح تعرفه‌های حقوق، عوارض و هزینه‌های بندری سبب شده تا چابهار به ارزانترین بندر در کل منطقه خلیج فارس و دریای عمان تبدیل شود به طوری که سازمان بنادر و دریانوردی برای کشتی‌های خارجی متعلق به لاینر‌های بین المللی در بندر شهید بهشتی چابهار ۹۰ درصد تخفیف THC (هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر) به مدت سه ماه در نظر گرفته و میزان این تخفیف برای سه ماهه دوم ۷۰ درصد و برای ۶ ماه بعد ۳۰ درصد است.
وی تصریح کرد: با توجه به انجام بازاریابی‌ها و اعطای مشوق‌ها از طریق سازمان بنادر و دریانوردی به صاحبان بار، کالا و سرمایه گذاران حوزه‌های دریایی و بندری شاهد ترافیک بار و کالا در این بندر اقیانوسی هستیم به گونه‌ای که از ابتدای سالجاری تاکنون عملکرد نفتی و غیر نفتی تخلیه و بارگیری در بندر چابهار حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از جمله مشوق‌های دیگر در نظر گرفته شده را تخفیف ۸۰ درصدی برای حقوق و عوارض وارد بر کشتی ها، تخفیف ۸۰ درصد در هزینه توقف وارد بر کشتی ها، ۶۰ درصد در هزینه‌های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتی ها، تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینر‌های صادراتی و ترانزیت خارجی و تخفیف ۷۵ درصدی برای انبارداری کانتینر خالی عنوان کرد.
وی همچنین مشوق‌های غیر تعرفه‌ای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش‌های غیر دولتی برای خرید و تامین شناور‌های حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه‌های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار ذکر کرد.
آقایی نبود اعمال رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدل‌های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قرارداد‌های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل‌های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در تمامی قرارداد‌های سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن کاری و THC در خصوص کالا‌های مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری را از دیگر مشوق‌ها در بنادر چابهار دانست.
وی ادامه داد: الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار و تسری قانون مناطق آزاد نظیر معافیت‌های مالیاتی و گمرکی می‌تواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ (حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر ترانزیت به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان است.
 چابهار هم اینک دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.
در سال ۱۳۵۲ طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قرارداد‌های تاسیس با پیمانکاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.
عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از ۲ بندر مهم چابهار است از سال ۱۳۶۲ بطور جدی آغاز و باتکمیل چهار پست اسکله فلزی در همان سال عملاً به بهره برداری رسید.
بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال ۱۳۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و با تاکید دولت وقت بر لزوم داشتن بندری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس ساخته شد.
بندر چابهار در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان (مکران) و ارتباط با آب‌های آزاد و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات و واردات ایفا کرد.
چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاسی و استراتژیک ملی در مواقع جنگ و بحران ها، منطقه‌ای مجزا و نقطه‌ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت‌های اقتصادی آن محسوب می‌شود.
قرار گرفتن چابهار در یک خلیج موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می‌دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.
اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت ۲۴۰ هکتار دارای ۱۶ هکتار محوطه‌های بارانداز و ۳۰ هزار متر مربع انبار‌های مسقف و اسکله شهید کلانتری نیز دارای ۳۰ هزار متر مربع مساحت، ۳۵ هزار متر مربع بارانداز، ۳۰ هزار متر مربع انبار مسقف و ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع محوطه کانتینری است.
بندر شهید بهشتی پنج پست اسکله و شهید کلانتری نیز پنج پست اسکله برای پهلوگیری شناور‌های تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالا‌های عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال ۱۳۶۲ همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال بطور رسمی افتتاح شده است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر و ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
خبرنگار: حامد رهبر کهخا
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 451869
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *