دشتیاری فرصتی برای تولیدات کشاورزی خارج از فصل یا تهدیدی برای حاشیه نشینی

29 خرداد 1397 ساعت 8:41

روستاهایی که روزگاری مولد و تامین کننده امنیت غذایی جامعه بودند بعضا خود نیز به چرخه مصرف تبدیل شده اند، روستاهای زر خیز بخش دشتیاری با مشکلات جدی خشکسالی و مدیریت ناصحیح آب؛ نیازمند عزم جدی دولت برای احیای توسعه در بخش کشاورزی هستند.


به گزارش چهاربهاران، دشتیاری به عنوان بزرگترین بخش کشور که نظر می اندازیم جز زمینهای بایر و خشک و درختان چش که زمانی علوفه های بسیاری جهت نگهداری و ذخیره در فصول بی ابی بر روی آنها انبار می شد واکنون خشکیده بودند دیگر اثری از کسب و کار وکشاورزی دیده نمی شود، هرچند گاهی تعدای دام که عمدتا بز بودند آنهم نه به عنوان چرای دام بلکه به صورت پراکنده در کوچه پس کوچه های دشتیاری رها بودن اینها همه داستان غم انگیزی است که در این دشت حاصلخیز را ترسیم می کند.

در تنها جاده های آسفالت این بخش دست اندازهای بسیار بزرگی در جاده دیده می شود که به گفته روستاییان اکثرا توسط خود اهالی روستا برای گرفتن سرعت خودروهای حامل سوخت قاچاق ساخته اند نشان از کسب کار جدید بعضی از اهالی روستا است که شغل کشاورزی اجداد و نیاکان خود را بدلایل بسیار زیاد رها کرده و وارد مشاغل پر خطر می شوند.

دشتیاری فرصتی برای تولیدات خارج از فصل یا تهدیدی برای حاشیه نشینی
دشتی که به سبب قرار گرفتن در شرایط خاص آب و هوایی و برداشت محصولات خارج از فصل باید فرصتی برای اشتغال این مرز وبوم باشد در سایه بی تدبیری مسئولین در حال نابود شدن است، خشک شدن باغت موز در سالهای گذشته تا کنون در باهوکلات، عدم خرید تضمینی محصولات جالیزی در زمان برداشت و ارزان شدن این محصول، عدم توزیع مناسب آب به کشاورزان، وجود نواقص متعدد در سیستم آبیاری تحت فشار و ایستگاه‌های پمپاژ که عملاً تامین نیاز آبی باغات را فراهم نمی‌کنند در کنار عدم مطالعه در زمینه صنایع جانبی، بسته‌بندی و عملیات پس از برداشت از جمله مشکلات عدیده کشاورزان در این بخش محسوب می شود.

عدم مدیریت صحیح توزیع آب در دشتیاری و عدم حمایت جدی دولت از تولیدات کشاورزی موجب شده کشاورز رغبتی برای تولید نداشته باشد و از چرخه کشاورزی و دامپروری خارج می شود و نسل های بعدی روستایی به دلیل ضعف ساختارهای موجود در این بخش به مهاجرت به سمت شهرها روی می آورند.

روستا به عنوان تامین کننده امنیت غذایی خود به مصرف کننده تبدیل شده است
روستاها به عنوان تامین کننده امنیت غذایی محسوب می شوند و به سبب تولید مایحتاج ضروری جامعه بخش مهمی از اشتغال را به خود اختصاص داده بودند ولی مواجه با مشکلات فوق در نتیجه از چرخه کشاورزی و پرورش دام که اقتصاد اصلی روستا را تشکیل می دهد خارج شده و ضمن بیکاری خود واعضای خانواده به شغلهای کاذب و در نتیجه خود به مصرف کننده تبدیل می شوند.

دوری از زندگی سنتی و نبود زیرساختها در روستاها و از همه مهمتر عدم حمایت جدی دولت از کشاورزان تهدیدی برای آینده این خطه از کشور است که بجای استفاده از ظرفیتهای بسیار غنی دشتیاری و تولید به سمت شهرها روی اورده و با روستاهایی خالی از سکنه روبرو خواهیم بود.

کشاورزان ثروتمند دیروز حالا با یارانه 45 هزار تومانی روزگار می گذرانند
دبیر خانه کشاورز شهرستان چابهار گفت: خشکسالی و خشک شدن سد پیشین سبب از دست رفتن بیش از هزار هکتار باغات موز منطقه باهوکلات شده است.

خلیل اله درخشان افزود: بیش از دو هزار نفر در بخش باغات و 6 هزار نفر در بخش زراعت منطقه باهوکلات چابهار شغل خویش را از دست داده اند و با خسارت بیش از 50 میلیارد تومان رو به رو شده اند.

وی بیان کرد: کشاورزان ثروتمند دیروز هم اینک فقط با یارانه 45 هزار تومانی روزگار می گذرانند و حتی توان و کرایه رفت و برگشت برای سرکشی از باغات خشک شده موز و انبه خود را ندارند.

بخش زر خیز دشتیاری نیازمند عزم جدی دولت برای توسعه کشاورزی را می طلبد
وی گفت: مسئولان باید فکر اساسی برای جبران خسارت کشاورزان چابهار و راهکاری برای نجات هزاران نفر کشاورز بیاندیشند چراکه مرز ریمدان فعالیت چندانی ندارد و خشکسالی و فقر مردم چابهار را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چابهار گفت: کشاورزان این شهرستان علاوه بر خشکسالی خسارت های سنگینی از سیلاب، سرمازدگی و گرمازدگی دیده اند.

غلامحسین بامبری افزود: خشکسالی مداوم انواع باغات دهها ساله موز، انبه، لیمو، نخیلات و انواع باغات میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری را نابود کرده است.
 
وی تداوم خشکسالی را از مهمترین مشکلات در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: بخش کشاورزی شهرستان چابهار براثر خشکسالی، گرمازدگی، سرمازدگی و زیر کشت نرفتن زمین های کشاورزی با خسارت 263 میلیارد تومانی رو به رو شده و کشاورزان نیازمند پیگیری لازم برای جبران خسارت و کمک های بلاعوض هستند.

شهرستان چابهار در طول خشکسالی های 20 سال گذشته با خسارت های گوناگونی نظیر خشک شدن محصولات باغی و زراعی، سرمازدگی، سیل های مقطعی و گرمازدگی مواجه بوده و همین مشکلات باعث شده بیش از 20 تا 30 هزار نفر شغل خود را از دست بدهند.

انتهای پیام/ ف


کد مطلب: 451652

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451652/دشتیاری-فرصتی-تولیدات-کشاورزی-خارج-فصل-یا-تهدیدی-حاشیه-نشینی

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir