با محوریت فرصتها و چالشهای ترانزیت؛

اولین کارگروه حل مسائل ترانزیت از بندر چابهار برگزار شد

31 ارديبهشت 1397 ساعت 11:38

اولین کارگروه ترانزیت سال ۹۷ با محوریت فرصتها و چالشهای ترانزیت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار در امر ترانزیت در بندر چابهار برگزار شد.


به گزارش چهاربهاران، اولین کارگروه ترانزیت سال ۹۷ با محوریت فرصتها و چالشهای ترانزیت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار بامشارکت دستگاههای مرتبط در امر ترانزیت با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرکل بنادر و دریانوردی در بندر چابهار برگزار شد.

  مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بررسی فرصتها و چالشهای ترانزیت از طریق بندر چابهار اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بخش ترانزیت از هر فرصتی که تعالی بخش ترانزیت باشد حمایت می کند.

بهروز آقایی با اشاره به گزارش گسترده ای از اقدامات انجام شده در حوزه های داخلی و خارجی برای توانمندسازی ترانزیت در سال گذشته و تمهیدات به کار گرفته افزود: ترانزیت کالا از قلمرو کشور نقش بسزایی در جذب و حفظ بازار ترانزیتی ایفا میکند لذا باید از تمام ظرفیت های بخش خصوصی و دولتی برای توسعه ترانزیت استفاده کنیم.

وی از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در تعیین استفاده مطلوب از کریدورها و مسیر های حمل و نقل بین المللی کالا را هزینه های حمل و نقل دریایی، زمینی، بندری و سایر هزینه های دیگر برشمرد و با تشریح هزینه های مرتبط بر کالا اعم از زمینی و دریایی گفت: هزینه حمل نقل زمینی۵۰ درصد، هزینه دریایی۳۴ درصد، هزینه های بندر چابهار هفت درصد و هزینه های بنادر مبدأ ۹ درصد بوده که هزینه های زمینی و دریایی در تعیین قیمت نهایی برای کالاهای ترانزیتی نقش تعیین کننده دارد.

 مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش و جایگاه بندر چابهار در کریدور های بین المللی ترانزیت شمال و جنوب، اکو، موافقتنامه عشق آباد و تراسیکا تصریح کرد: کشور هند به عنوان یکی از قدرتهای نوظهور جهانی سهم قابل توجهی از تجارت بین المللی را به خود اختصاص داده ضمن اینکه ارزش تجارت بین المللی کشور افغانستان 400 میلیارد دلار و بیشترین تجارت با کشورهای ایران و پاکستان صورت پذیرفته که باید در این خصوص هدف گذاری مدونی برای جذب این تجارت در بندر چابهار از طریق سازمان های دولتی و بخش های خصوصی برنامه ریزی شود.

در پایان پیشنهاداتی از قبیل رقابت پذیری هزینه حمل دریایی برای کانتینر از بنادر دیگر، کاهش زمان ترخیص کالا و کانتینر در بندر چابهار، رایزنی با کشور افغانستان جهت حذف و یا ارائه تخفیف بیشتر در عوارض متقابل دو کشور که در جهت جذب این کالاها برای بخش های خصوصی داخلی و خارجی تأثیرات و عوایدی قابل ملاحظه ای ایجاد می شود ارائه کردند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 451546

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451546/اولین-کارگروه-حل-مسائل-ترانزیت-بندر-چابهار-برگزار

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir