۰
سایه سنگین بی‌توجهی بر سر ورزش كريكت چابهار؛

تنها ورزشگاه تخصصي "كريكت" كشور در سايه كمبود اعتبار خاك مي خورد/ پیشرفت 30 درصدی ورزشگاه کریکت بعد از 6 سال

کریکت در شهرستان چابهار رشته ورزشی محبوبی است و طرفداران و بازیکنان زیادی دارد اما تنها ورزشگاه تخصصي "كريكت" كشور بعد از گذشت 6 سال در سايه كمبود اعتبار خاك مي خورد.
تنها ورزشگاه تخصصي "كريكت" كشور در سايه كمبود اعتبار خاك مي خورد/ پیشرفت 30 درصدی ورزشگاه کریکت بعد از 6 سال
به گزارش چهاربهاران، ورزش كريكت يكي از قديمي ترين و گسترده ترين ورزشهاي جهان است که بسيار جذاب و با نشاط پس از پيروزي انقلاب اسلامي توسط ايرانيهاي مقيم كشورهاي قاره به ايران آمد و توانست به عنوان ورزش پرطرفدار در بين ايراني ها رواج پيدا كند و جوانان و علاقه مندان بسياري به سمت اين ورزش روي آوردند.
اگر نگاهي به تاريخچه كريكت در چابهار بياندازيم؛ اين ورزش توسط پاكستاني هاي مقيم چابهار در سال 1360 به اين شهرستان آمده است و شهرداري اين شهرستان در همان سالها براي اين ورزش سنگ تمام گذاشته و مكاني هرچند كوچك و موقتي را براي فعاليت اين ورزش اختصاص داده و سبب گسترش هرچه بيشتر كريكت در شهر هميشه بهار چابهار شده است.
اين ورزش به جهت همسايگي با كشور پاكستان و شهرهاي كويته، پنحگور و گوادر و نيز بندري بودن شهرهاي چابهار و كنارك و تردد بسيار زياد تجار و بارزگانان به اين بنادر سبب شده تا اين ورزش بسيار جذاب و مفرح هر روز توسعه و رواج پيدا كند و بر تعداد ورزشكاران اين رشته افزوده شود.
در طي 34 سال كه از اين رشته ورزشي در شهرستان هاي چابهار و كنارك مي گذرد، ورزش دوستان و علاقه مندان به اين ورزش با نشاط و جذاب مقام هاي بسيار زيادي را در سطح كشوري و حتي بين المللي كسب كرده اند و باعث افتخار كشور ايران اسلامي در جهان شدند.
اما اگر پاي درد و دل ورزشكاران اين رشته بنشيني به راحتي حسرت عدم حمايت دولت از اين ورزش را در چشمان آنان مي بيني و اگر گوش به صحبتهايشان بدهي خواهي دانست كه عدم حمايت دولت از اين ورزش، آنان را از ادامه اين رشته ورزشي نااميد و مايوس كرده و متاسفانه وزارت ورزش و جوانان و اداره كل ورزش و جوانان سيستان و بلوچستان هم به اين ورزش توجه ندارد و اين وزرات به جاي استعداديابي در حال استعدادسوزي است و در پي بي تدبيري مسئولان جوانان و ورزشكاران بسياري از ورزش كناره گيري كرده و به انحراف و تباهي كشيده شده اند.
اما در اين ميان افرادي هم بودند كه منتظر حمايت هاي دولت ننشسته و خود حمايت از اين ورزشكاران و جوانان را به جهت عدم انحراف آنها به سمت اعتياد و شغل هاي كاذب به دست گرفته و براي آنها باشگاه احداث و هزينه ها و امكانات آنها را تامين كردند و تيم هاي را از اين استان به كشور پاكستان اعزام كردند كه اين تيم قدرتمند توانست براي نخستين بار در سال 1380 تيم كويته پاكستان را شكست دهد و افتخاري براي كشور ايران كسب كند و با افتخار آفرینی سایه بی پولی دولت را با غیرت و تعصب خود کم رنگ کردندو در مجموعه ورزش شهرستان چابهار کارنامه نسبتا موفقی از خود برجا گذاشتند.
از آن سال ها به بعد ورزشكاران كريكت چابهار به دلیل مشکلات مالی و بی پولی در بسیاری از عرصه‌ها حضور نداشتند اما در دو مسابقه بین المللی و آسيايي كه در سال 88 برگزار شد توانستند مقام هاي طلا و نقره را كسب كنند و باعث سربلندی و افتخار برای ورزش ایران شدند.
اما بي پولي و عدم حمايت دولت از اين ورزش به اينجا ختم نمي شود و مشكل اصلي اين ورزشكاران نبود مكاني استاندارد و تخصصي براي اين ورزش است.

پروژه بزرگترين ورزشگاه تخصصي كريكت كشور در چابهار به دليل كمبود اعتبار متوقف شده است
رييس اداره ورزش و جوانان شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با بيان اينكه پروژه احداث سالن ورزشي كريكت 30درصد پيشرفت فيزيكي داشته است، اظهار كرد: با توجه به اينكه تا كنون 30 میلیارد ریال جهت احداث از اعتبارات بودجه استاني و ملي هزينه شده است اما اين اعتبارات كافي نبوده و به دليل كمبود اعتبارات اين پروژه متوقف شده است.
عمر بلوچ گفت: اين مكان ورزشي در دست احداث تنها ورزشگاه تخصصي كريكت در سطح كشور است كه ظرفيت سه هزار تماشاگر را دارد اما اين روزها به دليل عدم اعتبار جوانان از اين ورزش نااميد شده اند و ديگر استقبال نمي كنند.
وي گفت: زمین کریکت پارک بهاران در زمینی به مساحت 16 هزار متر مربع با همکاری شهرداری به پیمانکار واگذار شده است و به مرحله اجرا درآمد.

ورزش كريكت چابهار در مظلومیت به سر می‌برد
رئیس اداره ورزش و جوانان چابهار یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات پیش‌روی این ورزش را کمبود بودجه بیان کرد و گفت: اکثر هیئت‌های ورزشی با این مشکل دسته و پنجه نرم می‌کنند و هیچ اعتباری به حساب هیئت واریز نمی‌شود و هیئت كريكت چابهار اکنون خودگردان است.
وی ادامه داد: بیشترین بازیکنان کریکت کشور و ملی پوشان تمام رده های مختلف ملی از شهرستان های چابهار، کنارک و نیکشهر هستند.
بلوچ با اشاره به اینکه تکمیل ورزشگاه کریکت یکی از خواسته های مهم ورزشکاران این رشته ورزشی است گفت: تعداد ورزشكاران اين رشته در شهرستان چابهار در رده هاي سني نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به بيش از 35 نفر بازيكن ملي پوش رسيده است.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان چابهار از نظر سرانه فضای ورزشی یکی از محروم ترین مناطق استان سیستان و بلوچستان و کشور است.

انتهای پیام/






 
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 451526
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *