گزارش از روستای مرزی که دوستدار کتاب و کتابخوانی هستند؛

بهورزی که آوازه ملی برای روستای رمین چابهار ثبت کرد/ راه‌اندازی کتابخانه با دست خالی

25 ارديبهشت 1397 ساعت 12:02

رمین از توابع شهرستان چابهار و جزء ۱۰‌روستای برتر کشور در زمینه کتاب‌دوستی است. برای این‌که هر روز جمعیت زیاد روستا را با کتاب پیوند دهد، طرح‌های متنوعی دارد.‌


به گزارش چهاربهاران، رمین در پنج کیلومتری شرق چابهار با جمعیتی بیش از هشت هزار نفر یکی از روستا‌های بزرگ چابهار در دهستان کمبل سلیمان بخش مرکزی است. چون رمین در کنار دریا قرار دارد، شغل اغلب مردم ماهیگیری و صیادی است.
انتظار اینکه بهترین روستای کشور در زمینه صید و صیادی باشد دور از ذهن نیست اما اینکه "کتابخوان‌ترین روستای کشور" باشد جالب توجه است.

عبدالحکیم بهار یک فعال فرهنگی که دستی هم در نویسندگی و شعر دارد با تلاش بسیار زمینه شهره شدن روستای رمین چابهار به عنوان "کتابخوان‌ترین روستای کشور" را فراهم کرده است.

«عبدلحکیم بهار» عضو شورای روستا و مسوول توانمندسازی فرهنگی روستا و مسئول کتابخانه و یکی از اهالی روستای رمین است، فوق‌دیپلم روابط عمومی دارد ١٧‌سال صیاد بوده، اما چند سالی است که به اداره بهداشت رفته و به‌عنوان بهورز کار می‌کند.

عضو شورای روستای رمین و بنیان‌گذار کتابخانه این روستا - که طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ به عنوان روستای برگزیده در «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» انتخاب شده است اظهار کرد: «جشنواره روستا‌های دوستدار کتاب از طرف وزارت ارشاد، در سه، چهار سال پیش برگزار شد. در این جشنواره اعلام کردند که هر روستایی طرحی در حوزه کتاب دارد، ارائه دهد. در آن جشنواره ۸۵۰‌روستا شرکت کردند، طرح روستای ما جزء برگزیدگان بود.» داستان شبکه دوستدار کتاب و کتاب‌دوستی روستا از همین جشنواره شکل گرفت.

عبدالحکیم بهار گفت: بعد از برگزیده شدن در جشنواره به‌طورجدی کار را پیش بردیم: «در آنجا شبکه دوستدار کتاب تشکیل شد. دولت در این طرح شرکت و حمایت نمی‌کند. ما معتقدیم که باید خودمان دست‌به‌کار شویم و خودمان کاری را به پیش ببریم. بعدازاین طرح بود که ما به‌صورت جدی‌تر به توزیع کتاب در سطح روستا اقدام کردیم. باید کتاب‌خوان‌ها خودشان دغدغه داشته باشند.»

این دوستدار کتاب از شروع فعالیتش اینگونه گفت: روستای رمین با بیش از هزار خانوار یک کتابخانه مستقل نداشت تا بچه‌ها از آن استفاده کنند. خود من زمانی که بچه بودم احساس می‌کردم این روستا به کتابخانه نیاز دارد اما کسی به فکر نبود و پیگیری نمی‌کرد. تا این‌که بزرگ شدم و  کار را پیش بردم. ابتدا تصمیم گرفتم کتاب‌هایی را که از زمان بچگی داشتم جمع کنم و به بچه‌های نیازمند کتاب اهدا کنم. فکر می‌کردم ۴۰ تا ۵۰ جلد کتاب داشته باشم اما وقتی کتاب‌ها را از قفسه‌ها بیرون آوردم نزدیک ۴۰۰ جلد شد.

عبدالحکیم بهار ادامه داد: زمانی که موفق به راه‌اندازی کتابخانه در مدرسه روستا نشدم، بخشی از خانه‌ام را قفسه‌بندی کردم و کتاب‌ها را در آن‌جا گذاشتم و به بچه‌ها گفتم می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند. در عرض دو ماه همه این ۴۰۰ جلد کتاب خوانده شد و من ماندم که چرا معلمان می‌گویند بچه‌ها کتاب غیردرسی دوست ندارند و نمی‌خوانند.

با توجه به این‌که کمک‌های خوبی به کتابخانه ما اهدا شده است هفت، هشت روستای دیگر را تحت پوشش خود قرار دادیم. همچنین تعدادی از بچه‌های روستای رمین را به عنوان سفیر دانایی با کتابخانه سیارمان به روستاها می‌فرستیم تا درباره فعالیت‌های‌مان توضیح دهند.

کتابخانه‌مان در کانکس است
عضو شورای روستای رمین اظهار کرد: با گسترده شدن کارهای‌مان و احتیاج به فضای بیشتر کانکسی را که بی‌استفاده و داغان بود قفسه‌بندی و به کتابخانه تبدیل کردیم. ۶۰۰ بچه دور ما جمع شدند و ماندیم آن‌ها را چگونه ساماندهی کنیم. مجبور شدیم بچه‌ها را در روزهای مختلف گروه‌بندی کنیم تا بتوانند از کتابخانه استفاده کنند.  وزارت ارشاد در سال ۹۵ «جشنواره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی» را راه‌اندازی کرد که ما با همکاری بچه‌های روستا هشت باشگاه با ۱۱۲ عضو راه‌اندازی کردیم که همه این بچه‌ها توانستند به عنوان برگزیده انتخاب شوند.

ماهیگیران را کتاب‌خوان کردیم
طرح دیگر ما «شناورهای سیار لنج» بود. با توجه به این‌که ماهیگیرها ۴۰ تا ۵۰ روز بر روی دریا هستند و موبایل آن‌جا آنتن نمی‌دهد وقت زیادی دارند که کتاب به خوبی می‌تواند آن را پر کند. ما پکیج‌هایی را آماده کرده و بین ۱۰۰ لنج تقسیم کردیم که استقبال خوبی از این طرح شد. یکی دیگر از راه‌های ارتباطی ما با خانواده‌ها با توجه به این‌که بهورز هستم ترویج کتاب در خانوارها در کنار ترویج بهداشت بود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 451523

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451523/بهورزی-آوازه-ملی-روستای-رمین-چابهار-ثبت-راه-اندازی-کتابخانه-دست-خالی

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir