۰
گزارشی از یکی معضلات بندر توریستی چابهار که طی چند سال اخیر عمیق تر شده است؛

جولان زباله گردهای معتاد در قطب گردشگری جنوب شرق کشور/ جمع آوری زباله گردها و معتادان همت نیروی انتظامی را می طلبد

این روزها زباله گردی به پدیده ای آشنا در سطح شهر تبدیل شده است! شغلی که اغلب توسط معتادان و طرد شده ها از خانواده انتخاب می شود.
جولان زباله گردهای معتاد در قطب گردشگری جنوب شرق کشور/ جمع آوری زباله گردها و معتادان همت نیروی انتظامی را می طلبد
به گزارش چهاربهاران، چند سالی است که‌ همه ما با پدیده‌ای‌ جدید تحت عنوان زباله‌گردی،‌ مواجه هستیم که طی آن‌ افراد‌ عمدتا با خم شدن در‌ باکس‌های ‌زباله به دنبال پیدا کردن زباله‌هایی هستند ‌که نسبتا از‌ ارزش بالاتری در‌ مقایسه با‌ پسماند مواد غذایی و‌ سایر ‌زباله‌ها برخوردار هستند.

اعتیاد، فقر اقتصادی تامین اشتغال یکی از‌ لازمه‌های فرایند درمان معتادان محسوب می‌شود که این افراد متاسفانه بدون رعایت مسایل بهداشتی به جستجوی محتویات مخازن زباله بویژه کاغذ، مقوا، بطریهای پلاستیکی وآلمینیومی میگردند و دچار بیماریهای پوستی نظیر زرد زخم ،زگیل، قارچی، باکتریایی و ویروسی می شوند. 

وجود زباله گردها در شهر موجب پراکنده شدن زباله ها، جاري شدن شيرابه در معابر و وارد آمدن آسيب هاي زيست محيطي و بهداشتي در شهر  مي شود.
 
بخش عمده زباله‌گردها، معتادان بی سرپناه هستند
اکنون معضلات حادث از معتادین زباله گرد علاوه بر اینکه دامن مسئولان را گرفته است بلکه به جامعه نیز ضربه می زند به طوریکه افزایش زشتی های شهر با خالی شدن سطل های زباله در معابر توسط معتادین باعث فراگیر شدن بوی بد و جمع شدن حشرات عامل بیماریهای منتقل به انسان می شود.

همچنین بسیاری از این معتادین فاقد شناسنامه با خریداری مواد مخدر صنعتی به رونق کسب و کار خرده فروشان مواد کمک کرده و این رویه در جامعه با سرعت افزایشی فراگیر می شود.
 
اعتیاد و زباله گردی در چابهاری که به عنوان قطب گردشگری جنوب شرق کشور معرفی شده است به پدیده هولناک تلقی می شود به طوریکه بسیاری از ادارات مربوطه در چابهار وظیفه خود را در خصوص ساماندهی زباله گردها انجام نمی دهند و کلمه کمبود بودجه را پیش می کشند همچنین منطقه آزاد چابهار با هزینه رفت و آمدهای گزاف در همایش ها و سیمنارها نیز به فکر این معضل نبوده در حالیکه چندی قبل معاونت فرهنگی این سازمان خبر از جمع آوری زباله گردها داده بود.
 
نیروی انتظامی می تواند کمک رسان کاملی برای جمع آوری معتادان باشد
رئیس بهزیستی چابهار گفت: در حال حاضر معتادان زباله گرد بسیاری با آسیب زدن به خود و دیگران در سطح شهر جولان می دهند که کمک رسانی نیروی انتظامی را می طلبد.
 
حسن تاوانه در گفت وگو با خبرنگار چهاربهاران، اظهار کرد: چندی قبل مجوز ترک اعتیاد دولتی معتادان توسط بهزیستی چابهار اخذ شد ولی معتادین سطح شهر به دلیل اختلالات ناشی از استعمال مواد مخدر رغبتی برای ترک نداشتند بنابراین می طلبید که جمع آوری معتادان به صورت باالاجبار در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به کم کاری نهادهای اجرایی برای جمع آوری متکدیان افزود: نیروی انتظامی باید در تحویل معتادان به بهزیستی چابهار کمک رسانی بیشتر و بهتری از خود نشان دهد چراکه حوالی پشت پمپ بنزین دولتی و محدوده رودخانه مجاور اداره راه و شهرسازی چابهار پاتوق های بسیار مخرب مواد مخدر صنعتی در همه ساعات شبانه روز دایر است و باید خدمات رسانی و انسان سازی شود.
 
وی مخدر شیشه را بدترین نوع اعتیاد دانست و تصریح کرد: فرد مصرف کننده این ماده بعد از مصرف به طور کامل بی خواب شده و شب ها بیدار می ماند و توهم فانتزی اعتماد به نفس و قدرت طلبی کاذب را پیدا می کند و در این زمان هیچ حریمی را برای نزدیکان خود قائل نشده و خیلی راحت ممکن است مرتکب قتل شود.
 
تاوانه مواد مخدر صنعتی را محرک های نابود کننده انسانی دانست و خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی باید با جمع آوری معتادان شناسنامه‌دار و بی شناسنامه در سطح شهر به پاکسازی فرهنگی چابهار کمک کند و با تحویل این افراد بیمار و گرفتار در منجلاب اعتیاد به پاکسازی معتادین کمک کند.
 
وی از خانواده ها خواست تا اگر فرزندانشان در دام اعتیاد صنعتی گرفتارند با مراجعه و درخواست کمک از کمپ های سطح شهر، روند بهبود فرزندشان را با نگهداری در کمپ ها تضمین کنند.

​شهر هدف گردشگری چابهار دارای منابع و ظرفیت های بزرگ خدادادی و انسانی بی شمار است که عدم استفاده درست از این ظرفیت ها باعث روند کند اشتغالزایی و عدم رونق ویژه کسب و کار در منطقه شده است لذا می طلبد شهرداری و شورای شهر چابهار از کاستی های بوجود آمده مانند زباله گردی حداکثر مقابله و بهبود وضعیت را به عمل آورند.

انتهای پیام/
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 451522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *