بحران بی آبی در جنوب سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد؛

روستاهای تنها بندر اقیانوسی کشور در عطش می سوزند/ شیرین سازی آب دریای عمان حل بحران همیشگی آب

23 ارديبهشت 1397 ساعت 11:19

در ادامه بحران بی آبی در جنوب سیستان و بلوچستان؛ روستا‌های منطقه دشتیاری، پلان، تلنگ و بخش مرکزی چابهار با کمبود شدید آب مواجه هستند و 438 روستا با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند.


به گزارش چهاربهاران، دشتیاری یکی از بزرگترین دشتهای ایران با حدود 438 روستاست که دارای قدمتی کهن و چند هزار ساله دارد، شغل اکثر مردم این مناطق کشاورزی است وبالطبع آب مایه حیاتی زمین و معاش آنهاست.
بر همین اساس چندین سد در این مناطق از سالهای دور در این مناطق پیش بینی واحداث شده است از جمله این سدها می توان به سد پیشین وسد زیردان اشاره کرد، این دو سد از جریان آب فصلی رودخانه سرباز و کاجو آبگیری می شوند وبه لحاظ حجم ذخایر در  فصول پر باران می توانند آب زمینهای مجاور بسیاری را تامین کنند.

عدم توزیع نامناسب آب در این مناطق جدای از بی عدالتی در توزیع آب و تحت تاثیر قرار دادن وضعیت معیشتی مردم موجبات مهاجرت گسترده مردم را به بندر چابهار و حاشیه آن را فراهم می کند.

محمد نبی جدگال از اهالی روستای پلان با انتقاد از مسئولین ذیربط و نحوه توزیع آب اظهار کرد: آب اشامیدنی روستای پلان و اکثر روستاهای مجاور از جمله روستاهای دمپگ، نلیت، پت، شهبک زهی، سه روستا کرگی ها، جادزهی، دوراهی پلان، نوبندیان وصدها روستا دیگر، از طریق  لوله آبی که از سد شیرگواز به شهرستان چابهار وصل است تهیه می شود.

کشاورز چابهاری افزود: یک سال قبل که حجم آب پشت سد پیشن بسیار کم شده بود آب خط لوله شیر گواز به چابهار  قطع شد این در حالی است که مردم این روستاها با هوای 48 درجه ای در ماه مبارک رمضان از نبود آب رنج می کشند.

یکی از ساکنین منطقه دشتیاری در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، بیان کرد: بی آبی در حالی در روستاهای اسلام آباد بالا، اسلام آباد پایین، باهوکلات، ککسوچ، گبولانی، نلینت ها، کهیری و نوک آباد رخ میدهد که “سدپیشین” دارای آب است و جالب اینکه تمساح های کشاری و ریکوکش در آب های زلال که از سد پیشین برایشان سرازیر میشود آب تنی می کنند (رها سازی آب با دستور محیط زیست انجام میشود) و مردم روستاهای فوق در حسرت ٢٠لیتر آب سالم مانده اند.

 پیر محمد کوسه با گلایه از نبود فرد و مسئول پاسخگو بیان کرد: با مراجعه ما به سازمان آب بی نتیجه است، رئیس سازمان آب می گوید میزان حجم ذخیره آب پشت سد به مقداری است که برای تامین آب روستها کافی می باشد و ولی مشکل اساسی  برای رها سازی آن در  لوله پمپ های لوله هستند که این برعهده سازمان آب و فاضلاب روستایی است که باید پمپ هارادرست کند.

وی افزود: شش ماه است سد آب دارد پمپ های لوله را کسی درست نمی کند به این دلیل اداره آب و فاضلاب روستایی پمپ ها را درست نمی کند چون بوجه تانکرآب های روستاها قطع می شود و بوجه ای به این اداره نمی رسد.

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار گفت: رهاسازی ۳۰ میلیون مترمکعب آب سد زیردان برای کاهش مشکلات بی آبی و رفع تشنگی روستا‌های پایین دست در دشتیاری، پلان و بخش مرکزی شهرستان چابهار ضروری است.

مولوی عبدالواحد بزرگزاده اظهار کرد: در برخی روستا‌های دشتیاری سهمیه آب روزانه برای هر نفر ۱۵ لیتر هم توزیع نمی‌شود.

وی بیان کرد: در پی خشکسالی‌های ۲۰ سال اخیر، کمبود شدید بارندگی، گرما، گردوخاک و ریزگرد‌ها خسارت بیش از ۲۶۰ میلیارد تومانی به کشاورزی شهرستان چابهار وارد شده است.

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار با بیان اینکه هم اینک سد زیردان بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب آب دارد که بدون هیچ استفاده در حال تبخیر است، خاطرنشان کرد: رهاسازی هم زمان ۳۰ میلیون مترمکعب آب موجب کاهش تشنگی مردم محروم روستا‌ها می‌شود و با پر شدن هوتگ 'گودال احداث شده دستی برای ذخیره آب' تا ۶ ماه نیاز آب آشامیدنی مردم و دام‌ها تامین می‌شود.

بزرگزاده از مسئولان محلی، استانی و کشوری خواست برای رفع مشکل بی آبی شهرستان چابهار چاره اندیشی کنند و مردم شهر و روستا‌ها را از بی آبی نجات دهند.

وی خواستار احداث آب شیرین کن با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب برای شهر چابهار شد و گفت: آب بیش از ۱۱۰ هزار نفر جمعیت شهری از بیش از ۴۰ سال پیش تاکنون به حالت جیره بندی توزیع می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان عنوان کرده بود که تکمیل پروژه آبرسانی به 201 روستای شهرستان چابهار در محدوده بخش دشتیاری 38 درصد در شاخص این شهرستان تاثیر دارد و شیرین سازی آب دریا و انتقال به روستاهای سراسر سیستان و بلوچستان می تواند بحران عظیم بی آبی در جنوب کشور را حل کندبه طوری که استفاده از ظرفیت دریا برای تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت به طور دائم مردم شهری و روستایی این استان را از آب پایدار و مطمئن بهره مند خواهد کرد.

عبدالاحد ریگی با بیان اینکه صرفه جویی یکی از بهترین راه ها برای عبور از بحران بی آبی است، تاکید کرد: چابهار یکی از مناطق بی آب و فاقد سفره های آب زیرزمینی، چشمه و قنات است و با تکمیل دو پروژه آبرسانی به 261 روستای تلنگ، پیرسهراب و پلان و پروژه 201 روستایی بخش دشتیاری پایین دست سد پیشین شاخص دسترسی به آب سالم و بهداشتی در شهرستان چابهار به طور چشمگیری ارتقا پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 451517

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451517/روستاهای-تنها-بندر-اقیانوسی-کشور-عطش-می-سوزند-شیرین-سازی-آب-دریای-عمان-حل-بحران-همیشگی

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir