۰

90 درصد روستاهای منطقه دشتیاری فاقد زیرساخت های ورزشی هستند/جوانان روستایی چشم‌انتظار توجه مسئولان

در حالی که سیاست‌های کلی دولت بر جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها تاکید دارد اما در عمل پایین بودن سرانه زیرساخت‌های ورزشی و کم‌توجهی برای حل این ناعدالتی موجب محرومیت جوانان روستایی از تفریحات سالم و مهاجرت به شهرها شده است.
90 درصد روستاهای منطقه دشتیاری فاقد زیرساخت های ورزشی هستند/جوانان روستایی چشم‌انتظار توجه مسئولان
به گزارش چهاربهاران، امروزه نقش و جایگاهی که ورزش در سلامتی و زندگی انسان دارد، به عنوان یک اصل مسلم در جهان شناخته شده است. توجه به ورزش برای رسیدن به نشاط و تندرستی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی است که از سوی دولت‌ها نیز با جدیت ویژه‌ای مورد پیگیری قرار گرفته و در شاکله‌های استانی، شهرستانی و محلی نمود پیدا کرده است.
مطالعات و بررسی‌های مردم‌شناسی نشان داده است که بازی و ورزش جزء جدایی‌ناپذیر زندگی انسان در طول تاریخ بوده و افراد براساس شرایط محیطی و جغرافیایی خود از بازی‌ها و ورزش‌های بومی و محلی خاصی بهره می‌بردند.
جوانان روستایی از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ورزشی کمترین بهره را می‌برند، در حالی که فراهم‌سازی بسترها و توسعه زیرساخت‌های روستایی و احیای بازی‌های محلی و بومی این مناطق می‌تواند نقشی اساسی در توسعه ورزش و همچنین سلامت افراد ایجاد کند.
در مناطق روستایی جوانانی حضور دارند که به دلیل برخورداری از روحیه شاداب‌تر و نیروی جسمانی قوی‌تر می‌توانند بهتر از جوانان شهرنشین به فعالیت‌های ورزشی بپردازند، ولی به دلیل توجه نشدن به استعدادهای ورزشی آنها و نبود یک سیستم مدیریتی کارآمد و تخصص‌گرای ورزشی، محکوم به کوچ و مهاجرت می‌شوند.

ورزش و تندرستی عامل اصلی جلوگیری نسل جوان به اعتیاد است
بخشدار بخش دشتیاری گفت: در زمینه ورزشی استعدادهای خوبی در میان روستاییان وجود دارد که شکوفایی این استعدادها به حمایت مسئولان و ایجاد رشته‌های مختلف ورزشی نیازمند است.
ابابکر بلوچ ورزش و تندرستی را عامل اصلی جلوگیری نسل جوان در ورود به اعتیاد دانست و اظهار کرد: با گسترش فضاهای ورزشی و ایجاد زمینه مناسب برای ورود جوانان در عرصه ورزش می توانیم استعداد های فراوانی را کشف و آنها را به ورزش قهرمانی معرفی کنیم.
وی با اشاره به امکانات ورزشی در روستاها بیان کرد: 90 درصد روستاها در منطقه دشتیاری زیرساخت های ورزشی ندارند، جوانان در روستاها مانند دیگر اقشار نیازمند سالن‌ها و امکانات ورزشی هستند و باید زیرساخت‌های آن را در روستاها و مدارس روستایی نیز فراهم کرد.
بخشدار افزود: روستاها با تهدید جدی و اماکن امن جهت نفوذ قاچاق مواده مخدر قرار گرفته است با گسترش فضای ورزشی باید از ورود جوانان در دام اعتیاد جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: یکی از رویدادهای مهم در منطقه دشتیاری، جام رمضان است که یکی ازمعتبرترین جام هاست که در ردهٔ مردان برگزار می‌شود. این مسابقات از سال ۱۳۸۰ به طور مرتب و هر سال یکبار برگزار می‌شود و تنها در سال‌های  ۷۸-۷۹ و به علت نداشتن برق کافی برگزار نشده‌است.
بلوچ خاطرنشان کرد: مسئولان ورزشی شهرستان و استان برای ترویج و توسعه ورزش در روستاها همه باهم کمر همت را ببندیم و از این جوانان حمایت کنیم که سرمایه های اصلی روستاها جوانان هستند.
امروزه مسئله بیکاری و عدم تحرک به یکی از مشکلات جامعه بشری تبدیل شده است، این روزها بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی و انحرافات و همچنین اعتیاد به مواد مخدر نتیجه بیکاری است که باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد و تا حد ممکن با فراهم‌سازی سالن‌های ورزشی و امکانات و زیر ساخت‌ها از این معضل جلوگیری کرد.
 
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 451500
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *