۰

برنامه مدیریت جامع تالاب های بین المللی چابهار تدوین می شود

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ های ایران با اشاره به اهمیت دو تالاب بین المللی خور باهو و خلیج گواتر در چابهار، گفت: برنامه مدیریت جامع این تالاب ها تا پایان امسال تدوین و نهایی می شود.
برنامه مدیریت جامع تالاب های بین المللی چابهار تدوین می شود
به گزارش چهاربهاران، ابوالفضل آبشت اظهار کرد: تالاب های بین المللی خور باهو و خلیج گواتر جزو تالاب های ساحلی - دریایی هستند و در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده اند.
وی با بیان اینکه این مجموعه جزو تالاب های مشترک بین ایران و پاکستان است و اهمیت زیادی دارد، افزود: محدوده قرارگرفتن این تالاب ها از لحاظ اقلیمی تا حدودی شبیه مناطق استوایی هستند که بر این اساس تنوع زیستی غنی گیاهی و جانوری دارند.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ های ایران ادامه داد: 192 گونه پرنده در تالاب های خلیج گواتر و خور باهو شناسایی شده اند که به صورت بومی، مهاجر، تابستانه و زمستانه یا عبوری زیست می کنند و به دلیل اینکه این تالاب ها در مسیر مهاجرت قرار دارند، تعداد پرندگان مهاجر در آنها بسیار زیاد است؛ از پرندگان این منطقه می‌توان به گیلانشاه بزرگ، گیلانشاه حنایی، حواصیل هندی، عقاب ماهیگیر، بالابان، هوبره، مینا و سارکپه چشم سفید اشاره کرد.
آبشت همچنین با اشاره به پتانسیل‌ بالای تالاب ‌های مرزی و بین ‌المللی خور باهو و خلیج گواتر در تامین معیشت جوامع محلی و رونق اقتصادی منطقه گفت: در حال حاضر این تالاب‌ ها نقش مهمی در اقتصاد صیادی منطقه دارند و زیستگاه با اهمیتی برای تنوع زیستی دریای عمان و اقیانوس هند فراهم می‌کنند که بهره برداری خردمندانه از این زیستگاه برای پایدارسازی معیشت جوامع محلی در بلندمدت ضروری است.
وی افزود: به لحاظ غنی بودن منطقه از لحاظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری، قابلیت های اکوتوریسم و صیادی در آن بسیار بالا است که با برنامه ریزی در این زمینه می توان موجب رونق اقتصاد منطقه و بهبود وضعیت معیشت جوامع محلی شد.
آبشت درباره عوامل تهدید این تالاب ها گفت: از آنجایی که تالاب های بین المللی خور باهو و خلیج گواتر تالاب های ساحلی - دریایی هستند، نسبت به تالاب های داخلی تهدیدهای کمتری از جنبه مسائل آبی دارند؛ زیرا هم به آب های آزاد متصل هستند و هم اینکه معمولا جزر و مد خورها را پرآب می کند.
وی ادامه داد: همچنین گونه گیاهی غالب منطقه، جنگل های حرا است که به لحاظ اکولوژیک نسبت به شوری بسیار مقاوم هستند؛ بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
آبشت گفت: آب شیرین تالاب های بین المللی خور باهو و خلیج گواتر از رودخانه باهوکلات تامین می شود؛ این رودخانه هم جزیی از این مجموعه تالابی است، طول آن 60 کیلومتر است که وارد این مجموعه تالابی می شود و شرایط اکوسیستمی با شوری کمتری ایجاد می کند.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ های ایران ادامه داد: بنابراین تهدید این مجموعه تالابی نسبت به تالاب های داخلی در تامین آب شیرین و برقراری تعادل شوری و شیرینی آن است؛ چراکه از نظر تامین آب که از طریق جزر و مد تامین می شود، زمانی که آورد رودخانه باهوکلات کاهش یابد، برای این تالاب ها از لحاظ اکولوژیکی مشکلاتی ایجاد می کند.
وی درباره وضعیت فعلی تالاب های بین المللی خور باهو و خلیج گواتر گفت: اکنون این مجموعه تالابی وضعیت خوبی دارد، در واقع وضعیت تالاب های ساحلی - دریایی نسبت به تالاب های داخلی که اکنون بسیاری از آنها خشک شده اند، بهتر است؛ زیرا آب نامحدود از دریا وارد آنها می شود بنابراین تنها موضوعی که آنها را تهدید می کند ورودی آب شیرین است که با کم شدن آن اکوسیستم منطقه تا حدودی در معرض تهدید قرار می گیرد.
آبشت اظهار داشت: بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع، تهیه برنامه جامع حفاظت از تالاب های بین المللی خور باهو و خلیج گواتر چابهار در دستورکار قرار گرفت و تاکنون دو کارگاه مشورتی آن با حضور نمایندگان دولتی و جوامع محلی برگزار شده است و دو جلسه دیگر بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می شود.
وی افزود: تلاش می کنیم این جلسات هرچه زودتر برگزار و برنامه حفاظت این تالاب ها تدوین و برای تصویب به شورای برنامه ریزی استان ارسال شود تا بعد از ابلاغ، اقدامات عملیاتی آغاز شوند.
اکنون تالاب های زیادی مانند ارومیه در آذربایجان غربی، شادگان در خوزستان، پریشان در فارس، قوری گل، قره قشلاق، سولدوز، نوروزلو در ارومیه، هامون در سیستان و بلوچستان، میقان در مرکزی، حرای میناب در هرمزگان، زریوار در کردستان، آلاگل، آلماگل، آجی گل در گلستان، چغاخور در چهارمحال و بختیاری، زریوار در کردستان، حله در بوشهر و گاوخونی در اصفهان دارای برنامه جامع مدیریت هستند.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ های ایران تاکید کرد: برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب ها، تکلیف و نقش دستگاه های دولتی و جوامع محلی را نسبت به مسئولیت آنها در فرایند حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب‌ها مشخص می‌کند؛ از این رو تهیه این برنامه اهمیت زیادی دارد.

*** تالاب بین المللی خلیج گواتر و خور باهو
تالاب بین المللی خور باهو و خلیج گواتر در منتهی الیه سواحل شرقی استان سیستان و بلوچستان و در انتهای جنوب شرقی منطقه حفاظت شده گاندو واقع شده است. خلیج گواتر به همراه خور باهو درسال 1378 در فهرست تالاب های بین المللی رامسر قرار گرفت.
تالاب بین المللی خلیج گواتر مجموعه ای از سیستم ‌های آب شامل رودخانه، حور و خلیج و با مساحتی معادل 75 هزار هکتار است؛ این تالاب شامل 60 کیلومتر طول رودخانه 'باهو کلات' ، حور و خلیج گواتر است و از نظر وجود جنگل‌های حرا و پرندگان آبزی اهمیت ویژه ای دارد.
در امتداد رودخانه باهو کلات پوشش گیاهی متنوعی دیده می‌ شود که نقش اکولوژیکی مهمی در کاهش سرعت سیلاب‌ها و جلوگیری از اثرات تخریبی سیل‌ های رودخانه سرباز و توفان ‌های دریایی دارد.
پوشش گیاهی منطقه، شامل انجیر معابد، درخت شیریش، درخت چش (با شاخه ‌های بسیار مرتب و سبز و چوب محکم و خراب نشدنی) است.
همچنین یکی از شاخص های زیستی این تالاب غربی ترین نقطه زیست تمساح پوزه کوتاه در آسیا است که اهمیت آن را دو چندان کرده است.
به علت وجود سواحل شنی حضور تعداد زیادی از لاک پشت ‌های دریایی برای تخم گذاری در این منطقه به ثبت رسیده که شامل لاک پشت عقابی است.
انتهای پیام/ایرنا
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 451481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *