۰

کارگران را قدر بدانیم/ کارگر ستون فقرات اقتصاد تولیدی و کاری در کشور است

سخت ترین کارهای یک جامعه همواره بر عهده کارگران است، لزوم قدرشناسی و توجه به این قشر می تواند موجبات پیشرفت را برای هر کشور فراهم کند.
کارگران را قدر بدانیم/ کارگر ستون فقرات اقتصاد تولیدی و کاری در کشور است
به گزارش چهاربهاران، اهمیت کارگر و این شغل برای پیشبرد اهداف به قدری زیاد است که در تقویم جهانی، یک روز به عنوان روز کارگر ثبت شده است. اولین روز از ماه "می" هر سال در تقویم میلادی که در تقویم هجری شمسی معمولاً با روزهای 11 یا 12 اردیبهشت ماه مصادف می شود ، روز جهانی کار و کارگر نام دارد.
تاریخچه شکل‌گیری روز کارگر با تحصن و ظلم علیه این قشر زحمتکش همراه بوده است به طوریکه علت نامگذاری این روز، کارگران آمریکایی اول ماه مه ۱۸۸۶ برای کاهش ساعات کار به هشت ساعت در روز، اعتراض کردند. اعتراض در یک‌هزار و دویست کارخانه و کارگاه به صورت تحصن برگزار شد.
سخت ترین کارهای یک جامعه همواره بر عهده کارگران است، لزوم قدرشناسی و توجه به این قشر می تواند موجبات پیشرفت را برای هر کشور فراهم کند. در کشور ما کارگران امروزه با مشکلاتی مواجه هستند که لزوم همکاری و توجه مسئولان را طلب می‌کند.
در زمینه اهمیت کارگران برای کشور مقام معظم رهبری(مد) در دیدار سال 96 با کارگران فرمودند: کارگر ستون فقرات اقتصاد تولیدی و کاری در کشور است؛ بلاشک این‌جور است.
اینکه ما پرچم تولید ملّی را در این برهه‌ اخیر به دست گرفته‌ایم و مدام تأکید می‌کنیم بر تولید ملّی، یک بخش عمده‌اش مربوط است به کارگران. ما اگر میخواهیم جامعه‌ کارگری ما از امتیازات و حقوقی که شایسته‌ی او است برخوردار باشد، باید روی مسئله‌ تولید ملّی تکیه بکنیم.
طی نشست پژوهشی مردادماه سال 96 پیرامون مشکلات کارگران مهمترین چالشهای این قشر به صورت زیر عنوان شد:
- حدود 11 میلیون از بیمه شدگان رسمی تأمین اجتماعی متعلق به جامعه کارگری است و علاوه بر آن حدود 3 میلیون نفر از کارگران نیز در کارگاه ­های زیرزمینی فعالیت می‌کنند.
- امنیت شغلی، تأمین معیشت و تشکل­ یابی سه ضلع اصلی مشکلات کارگران را تشکیل می­ دهند.
- قراردادهای موقت و بی­توجهی به قانون کار در هنگام عقد قراراداد، قراردادهای سفید امضاء و ممانعت به عمل آوردن از تجمعات کارگری و اعتراضات صنفی از جمله مصادیق ناامنی شغلی در جامعه کارگری است.
- شاید علت اصلی مشکلات جدی در بحث قراردادهای کارگران مربوط به ابهامات موجود در ماده 7 قانون کار باشد که خلاءهایی را در اجرا به وجود آورده است.
- سهم کارگر از قیمت تمام شده تولید از 17 درصد در سال 82 به 5 درصد در سال 96 رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کارگران ایرانی با 930 هزار تومان دارای کمترین دریافتی هستند، برای مثال یک نیروی کار در استرالیا هر ساعت 9.54 دلار حقوق و دستمزد دریافت می‌کند. در صورت کارکرد آنان در 192 ساعت، دستمزد آنها ۶میلیون و ۴۴ هزارتومان خواهد بود و این رقم بدون مزایا و پاداش احتمالی است.
طبق اعلام بانک جهانی ما دارای اقتصاد هفدهم در عرصه جهانی هستیم؛ از سوی دیگر طی سنگ اندازی‌های سالیان اخیر، لزوم توجه به قشر کارگر جهت پیشرفت امری بدیهی و ملموس است. توجه به قشر کارگر و تامین حداقل های زندگی خود مقدمه کاهش چالشهای اجتماعی از قبیل طلاق، اعتیاد، بزهکاری و... می باشد.
مسلما در شرایط فعلی کشور با وجود کاهش قدرت خرید، تحریم و سایر مشکلات بین المللی، مردم و قشر کارگر بصیرت کافی را دارند اما در کنار این چالش ها بروز پدیده اختلاس و فیش های نجومی منجر به دلسردی و بی انگیزگی این قشر زحمتکش می‌شود. امیدواریم با برنامه ریزی صحیح شاهد رفع مشکلات کارگران از جمله امنیت شغلی، تأمین معیشت و تشکل­ یابی برای آنها باشیم.

انتهای پیام/
 
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 451477
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *