به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل؛

ایمنی حمل و نقل؛ شاه‌کلید توسعه اقتصاد

7 ارديبهشت 1397 ساعت 18:13

حمل و نقل از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد به شمار می رود که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و پایه مبادله های بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.


به گزارش چهاربهاران، حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز در توسعه صنعتی که در رشد اقتصادی و اجتماعی هر شهر نقش مهم و عمده‌ای را ایفاء می کند و همواره مورد بحث قرار گرفته است، چرا که توسعه آن باعث بالارفتن سطح اقتصاد و ایجاد تحرک به منظور افزایش میزان تولیدات و عمران و آبادی و بهبود وضعیت اجتماعی مردم منطقه و کشور خواهد شد‌.

صنعت حمل ونقل در ایران نیز در دوره های مختلف با فراز و فرودهایی همراه و هدف اصلی آن، تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب بوده است. با توجه به موقعیت راهبردی کشور در منطقه، ایجاد نظام حمل و نقل کارآمد اهمیت ویژه ای دارد که برای رسیدن به این جایگاه بایستی به امنیت در این صنعت توجه ویژه ای داشت.

ایمنی از عوامل مهم و تاثیرگذار در حمل و نقل است که از یک طرف اطمینان شبکه حمل و نقلی کشور را بالا می برد و از طرفی نیز باعث توسعه اقتصادی می شود. در این میان عامل انسانی به عنوان مهمترین مقوله در ایجاد آن نقش دارد؛ از این رو ایمنی حمل و نقل نیازمند عزمی ملی و نهادینه شدن فرهنگ آن در جامعه است.

پیشرفت متوازن بخش حمل و نقل در تمامی شیوه ها و بهره برداری مناسب از آن به عنوان پیش نیاز توسعه بخش ها به افزایش امنیت ملی منجر می شود و زمینه ساز توسعه سیاسی و اجتماعی نیز خواهد شد. امروزه کشور‌های توسعه یافته دارای زیرساخت های مناسب حمل و نقل و به دنبال آن ایمنی در انواع عرصه های هوایی، جاده ای، دریایی و ریلی هستند که نشان از توجه دولت‌ ها به حمل و نقل و اختصاص اعتبار کافی به آن دارد.

حمل و نقل، شاه‌کلید توسعه اقتصادی هر کشور است و می‌تواند برای بخش‌های اقتصادی مزیت‌بخشی و در صورت بهره برداری نادرست و نبود توسعه از آنها مزیت‌زدایی کند؛ یعنی اگر حمل و نقل را به عنوان یک صنعت از اقتصاد جدا کنیم تمام مزیت های آن از دست می رود.

در حمل و نقل باید بتوان تناسب درستی میان عرضه و تقاضا ایجاد کرد و یکی از عناصری که می تواند در این تعادل موثر و مفید باشد بهره وری است؛ یعنی این مقوله می تواند سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا را کاهش دهد و آن را به عاملی برای ایجاد ثروت در جامعه تبدیل کند در صورتی که حمل و نقل ناکارآمد هزینه تمام شده کالا را بالا می برد و سهم آن را در اقتصاد ملی کاهش می دهد.

اعمال قانون و جریمه ها در ایجاد ایمنی حمل و نقل جاده ای بی اثر نیست اما برابر آن چیزی که به جریمه ها افزوده می شود، نمی تواند تصادف های جاده ای را کاهش دهد در صورتی که اگر دولت می خواهد این مشکل را به صورت اساسی و ریشه ای حل کند باید مردم را وارد این مقوله کند؛ یعنی امنیت را در جامعه به عنوان مبحثی اساسی مطرح سازد تا خود مردم به آن توجه کنند و بدانند ایجاد فرهنگ ایمنی، نیاز به عزمی ملی دارد.

امید حسنی- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد
انتهای پیام/


کد مطلب: 451461

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451461/ایمنی-حمل-نقل-شاه-کلید-توسعه-اقتصاد

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir