۰

نقش کارآفرینی در تحولات و توسعه اقتصادی در چابهار/ کارآفرینی راهبردی طولانی مدت برای تحقق اقتصاد است

تحولات بزرگ اقتصادی و گسترش روز افزون فن اوری اطلاعات وارتباطات موجب بروز راهکارهای جدید برای تسریع فرایند توسعه شده است از این رو کارفرینی به عنوان یک فرایند گسترده و تاثیر گذار در اقتصاد بشمار می آید که با نوآوری اقتصادی سهمی مهم در ساخت اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد.
نقش کارآفرینی در تحولات و توسعه اقتصادی در چابهار/ کارآفرینی راهبردی طولانی مدت برای تحقق اقتصاد است
به گزارش چهاربهاران، کارآفرین به عنوان موتور تحول در اقتصاد به دنبال روشهای جدید برای فرایند تولید با منابع جدید محسوب می شود، در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل جا داشت مسئولین با جدی گرفتن و همتی بیشتر با روز کارآفرینی با مدیریت بیشتر پربار و با محتوای غنی تر برخورد می کردند.
 جمهوری اسلامی ایران در موقعیت کنونی بیش از هر زمانی دیگر به کارآفرینی و فرصت آفرینی و ایجاد زمینه برای اشتغال و توسعه تولید در داخل نیاز دارد، به لحاظ کارآفرینی و ایجاد فضا برای کسب کار وضعیت مطلوبی نسبت به دیگر کشورها در سطح دنیا نداریم و با روند فعلی امکانی برای رقابت با بازار و تجارت جهانی در ایران وجود ندارد.
وضعیت جمهوری اسلامی ایران و ایدئولوژی توسعه تفکرات اسلام ناب در مقابله با جریانات تکفیری و استکبار جهانی لزوم آمادگی کشور برای بحرانهای منطقه ای بخصوص اقتصادی را می طلبد، در این میان توجه به اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی باید در راهبردی منطقی و دقیق در سرلوحه  کار بزرگان سیاست و اقتصاد قرار گیرد و حمایت از کارآفرینهان بومی و محلی و بنگاه های زود بازده اقتصادی در هر جغرافیایی از کشور می توان راه گشای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
اگر مسئولین به اقتصاد به عنوان یک راهبرد نگاه کنند باید موانع پیش روی اقتصاد مقاومتی را بردارند برای این کار ابتدا باید با کار تئوریک و فرهنگی سازی کاآفرینی و کارآفرین تبدیل به گفتمان شود تا مسئولین واحدهای اجرایی با در اولویت قرار دادن فعالیتهای خود در همین راستا با حمایت ازکارآفرینان به هدف برسند.
شهرستان چابهار با قرار گرفتن بر پهنه بیکران اقیانوس، فرصت منطقه آزاد و صنعتهای مبتنی بر دریا و صنایع دستی فرصتهای بسیار بکری برای کارآفرینی و توسعه صنایع کوچک را داراست، عدم تمایل سرمایه گذاران در طرح های تحقیقاتی کارآفرینان و ترس از ورشکستگی به دلیل خطر پذیری طرح های اولیه از موانع بسیار بزرگ پیش روی کارآفرینان است.
بررسی برخی از طرح های موجود توسط کار آفرینان وعدم تحقق این طرح ها نشان می دهد این شهرستان همانند بیشتر مناطق مشوق های لازم برای راه اندازی و عملیاتی کردن طرح های کوچک اقتصادی توسط کار آفرینان را ندارد.
صید و پرورش کنترل شده ماهیهای زینتی، پرورش جلبک، ساخت ترشی از جلبک، استفاده از جلبکها در محصولات آرایشی، سوزن دوزی، صدف کاری، تهیه نمک از دریا، صنایع جانبی کارخانه های تن ماهی و صیادی از جمله طرح هایی است که به دلایل فوق امکان راه اندازی آن توسط کارافرینان وجود ندارد.
عدم پیش بینی بازار موجود مانع از شروع کار توسط کار آفرین می شود مثلا اگر کار آفرینی بخواهد در دشتیاری با توجه به وجود زمینها بکر کشاورزی به خصوص محصولات جالیزی خارج از فصل دست بزند و اقدام به خرید و نصب دستگاه های تولید رب گوجه فرنگی کند آیا جهاد کشاورزی و اداره صنعت از این کار آفرین حمایت خواهند کرد؟
تامین منابع مالی پروژه و عدم تعهد دولت برای خرید و بازریابی کالای تولید شده یا خرید تضمینی آن و ابهام در ادامه و روند کار از مشکلات موجود در بحث کار آفرینی در شهرستان چابهار و دیگر مناطق کشور است.
حتی اگر کار آفرینان دست به تصمیمات جدیدی برای را اندازی کار جدیدی بزنند و به دنبال راه حل تازه‌ای هم باشند، باز امکان زیادی وجود دارد که موفق نشوند علت چیست؟ می‌توان گفت که علت اصلی آن، غیر قابل پیش بینی بودن بازار موجود و یا موقعیت کنونی است و البته وجود دلالهایی که که حاشیه ناامن وسیاهی در بازار کشور ایجاد کرده اند.
قاچاق کالا و واردات بی رویه و بی حد و حصر نیز از موانع پیش روی صنعت و کارآفرینان است که با افزایش واردات ضربات جبران ناپذیری به بدنه اقتصاد و کارآفرینانی که طرح های خود را بر اساس بازار فعلی دنبال کرده اند خواهند زد.
امید حسنی- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد
انتهای پیام/
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 451452
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *