مدیر عامل منطقه آزاد چابهار:

توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار، جنوب شرق کشور را متحول می کند

30 فروردين 1397 ساعت 11:54

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: توسعه محدوده این منطقه و الحاق بنادر و شهر چابهار به آن سبب توسعه جنوب شرق کشور و تحول اقتصادی منطقه می شود.


عبدالرحیم کردی در گفت و گو با چهاربهاران اظهار کرد: منطقه آزاد چابهار تنها منطقه ای در کشور است که هیچ مرز رسمی زمینی، دریایی و هوایی ندارد که این با کلیات ذات مناطق آزاد در تعارض است در واقع از سالها پیش موضوع الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار مطرح بوده است.
وی با اشاره به توسعه محدوده منطقه آزاد افزود: در زمینه الحاق یا عدم الحاق این بنادر به منطقه آزاد چابهار کار کارشناسی زیادی انجام شده و مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار گرفته است تمرکزها در سالهای اخیر به توسعه همه جانبه سواحل مکران به ویژه شهر چابهار به عنوان اصلی ترین کانون فعالیتی این سواحل معطوف شده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این مورد عنایت ویژه ای دارند.
رئیس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار ادامه داد: کار کارشناسی ویژه ای روی چابهار انجام شده و در مسیر خاصی دنبال می شود و نگاه و هدف حاکمیت و دولت بر رفع موانع و مشکلات این شهر است یکی از موضوعاتی که در چند سال گذشته پیگیری های زیادی انجام شده و خوشبختانه اواخر سال 96 به نتیجه خوبی رسید و امسال در دستور کار قرار دارد موضوع توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار است.
کردی اظهار کرد: در بحث توسعه منطقه آزاد چابهار یکی از دلایل طرح این موضوع؛ نگرانی ها و بحث های زیست محیطی، نداشتن مرزهای رسمی و برنامه های کلانی که دولت برنامه ریزی کرده و مورد اقبال سرمایه گذاران نیز قرار گرفته و همین مساله سبب جذب سرمایه گذاران زیادی در این سالها شده است.
وی با اشاره به خطرات زیست محیطی منطقه عنوان کرد: در زمینه آلایندگی هایی که بر اثر پتروشیمی و فولاد بوجود می آید در سالهای گذشته مباحث زیادی مطرح و کارهای کارشناسی و مطالعاتی زیادی روی این موضوعات انجام شده است.
کردی تشریح کرد: برای نخستین بار در سال گذشته توانستیم مطالعات پایه زیست محیطی منطقه را انجام داده و اثر سنجی کنیم که این میزان بارگذاری صنعتی اگر در منطقه انجام شود در واقع چه مشکلات و آلایندگی هایی را برای محیط زیست ایجاد می کند و نهایتا برای رفع این اثرات چه اقداماتی باید انجام شود خروجی مطالعات یادشده این بوده که بارگذاری بیشتر از چهار میلیون تن فولاد و 6 میلیون تن محصولات پتروشیمی در این محدوده امکان پذیر نیست.
انتهای پیام/ک


کد مطلب: 451422

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451422/توسعه-محدوده-منطقه-آزاد-چابهار-جنوب-شرق-کشور-متحول-می-کند

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir