۰
کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفتگو با چهاربهاران:

تلگرام با دشمنی علنی به ترویج مفاسد اخلاقی در کشور پرداخته است/ قابلیت های پیام رسان های بومی؛ جایگزینی برای رسانه های بیگانه

کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: تلگرام با وسعت دادن فعالیت در جهت مقابله و دشمنی علنی به ترویج مفاسد اخلاقی مغایر با ارزشهای اسلامی کشور پرداخته است.
تلگرام با دشمنی علنی به ترویج مفاسد اخلاقی در کشور پرداخته است/ قابلیت های پیام رسان های بومی؛ جایگزینی برای رسانه های بیگانه
به گزارش چهاربهاران، در عصر اطلاعات، فضای مجازی و نرم افزارهای مرتبط با آن دارای نقشی عمده در شناخت افراد، گروهها و کشورها محسوب می شود. یکی از نرم افزارهای موفق طی سالهای اخیر «تلگرام» است که بازشناسی کاربردها و نحوه برخورد مسئولان این نرم افزار با مخاطبان قابل توجه است.
تلگرام همچون تمام شبکه‌های اجتماعی مانند شمشیر دو لبه‌ای بوده است که کاربر هم می‌توانسته از آن استفاده مثبت کرده و  هم با استفاده افراطی و خارج از برنامه از این شبکه پیام‌رسان به‌عنوان ابزاری منفی و با تأثیرات سو بهره ببرد. تلگرام شبکه پیام‌رسان پرقدرت، سریع و قابلیت‌های فراوان است که به سبب همین ویژگی‌ها توانسته به یکی از پرمخاطب ترین نرم افزارها در فضای مجازی باشد.
کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به حاکمیت ملی در هر کشور اظهار کرد: برای همه کشورها حاکمیت ملی و مردم آن سرزمین اهمیت اساسی دارند، به طوریکه هرگونه هزینه برای ارتقاء زندگی مردم و رفع چالشهای پیشرو، امری ملموس است.
محمدعلی رحیمی نژاد افزود: در این زمینه مسئولان تلگرام، علی رغم کسب درآمدهای فراوان مالی و اعتباری از حضور در کشور ما، حاضر به اجرای قوانین داخلی ما در زمینه فضای مجازی نشدند، امری که امروزه از دیدگاه حقوق بین الملل امری طبیعی و قابل پیگیری بوده و به عنوان حق مسلم کشورها در نظر گرفته می شود.
این کارشناس ادامه داد: در این زمینه تلگرام ضمن اشراف اطلاعاتی به 40 میلیون نفر از کاربران ایرانی، حاضر به رعایت قانون ملی ما مبنی بر عدم خروج اطلاعات کاربران ایرانی به خارج از کشور نشد و در ادامه با وسعت دادن فعالیت خود در جهت مقابله و دشمنی علنی به ترویج مفاسد اخلاقی مغایر با ارزشهای اساسی کشور پرداخته و ساختار اداری خود را به کشور امارات متحده عربی منتقل کرد.
وی گفت: البته این رویکرد مسئولان تلگرام تنها در مواجهه با کشور ما نبود و در قبال سایر کشورها از جمله اوکراین، روسیه و برزیل نیز به همین وجه عمل کرده است.
رویکرها و بهره های سیاسی خاص تلگرام جهت رسیدن به اهداف خاص خود کاملا مشهود بوده و در سطح جهانی ملموس شده است. اما سوال اساسی این است که راهکار چیست؟
رحیمی نژاد با اشاره به اینکه در تلگرام با خروج اطلاعات کاربران ایرانی و برنامه ریزی خاص کشورهای رقیب جهت تغییر افکار مردم در عرصه جنگ نرم، بیان کرد: با این اقدامات ناخواسته بسیاری از خطرات برای موجودیت و ارزشهای اساسی کشور ایجاد شده که مقدمه ای برای بحران است.
وی راهکار اساسی این مسئله را که طبق تجربیات سایر کشورها در عرصه جهانی است روی آوردن به نمونه های بومی با قابلیت های مشابه دانست.
کارشناس ارشد مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که حتی در صورت عدم تحریم نرم افزارهایی از قبیل تلگرام که برنامه ریزی جهت سلطه کشورهای خاص طراحی شده و در خدمت سلطه جهانی است، این نرم افزارها با تقویت قدرت خود می توانند به ابزاری برای باجگیری و خروج درآمدهای ملی کشور مبدل شوند. لذا در عرصه بین الملل نیز عدم برخورد با تهدیدات، نشانه ضعف حکومت ها محسوب شده و زمینه بحران سازی در بستر روبط کشورها را مهیا می کند.

انتهای پیام/
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 451409
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *