۰

سد زیردان ؛ بلای جان طبیعت دشتیاری یا ناجی

واقع شدن منطقه دشتیاری در بخش گرم و خشک و جنوب شرق ایران، کاهش نزولات آسمانی و تشدید خشکسالی موجب شده تا طبعیت دشتیاری دگرگونی متفاوت داشته باشد.
سد زیردان ؛ بلای جان طبیعت دشتیاری یا ناجی
به گزارش چهاربهاران، دشتیاری جای است که مردم آن از شدت فقر، نبود اشتقال و عدم برخورداری مناسب  از خدمات اجتماعی مثل انسان های قرون اولیه زندگی می کنند.

منطقه دشتیاری در شهری به اسم چابهار می باشد، پروژهای عظیم  میلیاردی در آن در حال اجراست. ولی مردم این منطقه که تنها امید آنها کشاورزی و دامپروری می باشد اما با وجود  سدهای عظیم زیردان و سد پیشن و عدم آبادانی این قسمت از خاک پهناور بلوچستان، مردم در آستانه کوچ دست جمعی به نا کجا آباد هستند که این کوچ حاصل بی تدبیری مسئولین است.

تنها منبع درآمد این مردم از همین زمین ها است

دامداری و کشاورزی؛ چرخ زندگی مردم منطقه دشتیاری با کشاورزی می چرخید که بارندگی فصلی که سالی دو الی سه بار انجام می شود مردم با درست کردن چاه نیمه ها (هوتگ)باتوجه به اینکه چانیمه به سه مدل بود؛ احشام و حیوانها، کشاورزی، آب آشامیدنی و مهمترین رودخانه ای که آب این چانیمه ها (هوتگ) تامین می کرد رودخانه کاجو بود.

مسئولین با قول این که روی رودخانه کا جو سد خواهیم ساخت و با سیستم لوله کشی برای آب آشامیدنی و همچنین کانال کشی، سیستم آبیاری نوین برای کشاورزی این منطقه فراهم خواهیم ساخت و شروع به ساخت سد کرده‌اند و چند سال قبل این پروژه عظیم با تلاش  به بهره‌برداری رسید.

از افتتاح سد زیردان تاکنون پنج سال می گذرد ولی تاکنون  اقداماتی جسته و گریخته ای برای سیستم لوله کشی انجام می شود ولی خیلی کند پیش می رود و مردم  نیز از باران های فصلی محروم شده اند.

تمامی آب باران‌های رودخانه کاجو در پشت این سد ذخیره و در حال تبخیر است ولی متاسفانه قول های که داده شده بود که بعد از افتتاح سد زیردان عملی خواهیم کرد در حد حرف ماندند .

در حال حاضر به خاطر عدم اجرای خط انتقال پایین دست برای شرب و کشاورزی آب ذخیره شده پشت سد هیچ گونه استفاده‎ای برای مردم منطقه ندارد و کشاورزی که تنها شغل مردم و منبع امرار معاش بود از بین رفته است.

 جنگل‌های زیبا و باغات و همچنین حیات وحش منطقه منقرض و نابود شده و از بین رفته و از درختان زیبا جز آثار خاشاکی نمانده است اگر چنانچه برای این معضل فکری اساسی نشود تا چندسال آینده به علت گردوخاک و وجود شن روان حیات در این منطقه ناممکن و بیشتر روستاها خالی از سکنه می‌شود.

تنها جواب مسئولین مربوطه در خصوص بهربرداری از آب سد زیردان برای خدمات رسانی به مردم پایین دست سد نبود بودجه است در صورتی که طرح‌های کلان با اعتبارات میلیاردی توسط همین مسئولین در همین منطقه در حال اجرا است ولی برای تامین امکانات و نیازهای اولیه مردم و تامین آب شرب و آشامیدنی و اجرای خط انتقال آب از سد زیردان به روستاهای منطقه دشتیاری اعتباری نیست.

متاسفانه مردم به علت نبود آب مجبور هستند از این سه مدل چانیمه را به یکی تبدیل و همراه با  احشام و حیوانات از یک چانیمه  آب استفاده کنند که خطر انواع  بیماری های واگیر از جمله بیماری واگیر وبا که بسیار نیز خطرناک است تهدید می کند.

انتهای پیام/

 
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 451393
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *