۰
یادداشتی در خصوص تاثیر انقلاب اسلامی بر جهان؛

محور مقاومت در کشورهای اسلامی برگرفته از انقلاب ایران است/ انقلاب ما در همه ابعاد سیاسی و اجتماعی تداوم دارد

پس از انقلاب اسلامی، تاثیر گذاری و صدور انقلاب به سایر کشورها از اصول و آرمان هایی قرار گرفت که علنا در سخنان مقامات کشوری مطرح شد؛ امام خمینی(ره) در این زمینه فرمودند: ما می خواهیم صدای اذان را در سراسر جهان طنین انداز کنیم.
محور مقاومت در کشورهای اسلامی برگرفته از انقلاب ایران است/ انقلاب ما در همه ابعاد سیاسی و اجتماعی تداوم دارد
به گزارش چهاربهاران، در تمامی برهه شاهد اقدامات ابرقدرت ها در راستای ناکامی انقلاب بودیم، آمریکا به دنبال اقدامات تروریستی، ترور شخصیت ها، تجزیه کشور، کودتا بود که نهایتا به عراق متوسل شد، شوروی بلافاصله و از ترس سرایت انقلاب ایران، افغانستان را تجزیه کرد.

به دلیل بسترهای مشابه فرهنگی در کشورهای منطقه شاهد تغییر رویکرد صدام در قبال شیعیان عراق بودیم که با ارئه تسهیلاتی به آنها و بعضا مهاجرت اجباری و کشتار دسته جمعی شیعیان را سرلوحه خود قرار داد. در عربستان انتشار تصاویر پادشاه در حال میگساری ممنوع شد تا جایی از ترس مردم پادشاه عربستان خود را خادم الحرمین نامید؛ تدریجا شاهد امتیازاتی به شیعیان و بها دادن به دین و تحصیل در این کشور بودیم که در واکنش به انقلاب ایران شکل گرفت.

در اقدامی دفاعی شاهد شکل گیری سازمان کشورهای حاشیه خلیج فارس جهت جلوگیری از صدور انقلاب بودیم؛ حتی جنگ تحمیلی نتوانست برای جلوگیری از انقلاب اسلامی موثر باشد.

در ادامه شاهد شکل گیری جنبش و چریک های دفاعی در کشورهای فلسطین، سوریه، لبنان و عراق بودیم. حضور افغانیان در زمره مدافعان حرم نمونه دیگر تاثیرات انقلاب بر کشورهای منطقه است.

رویکرد سایر کشورها در قبال جمهوری اسلامی کاملا طبیعی بود چرا که مشابه همین اقدامات با انقلاب فرانسه و روسیه نیز شکل گرفته بود. اقدامات تقابلی جهان با جمهوری اسلامی تنها روند صدور انقلاب را کند کرد.

متعاقبا شاهد اقدامات انقلابی برگرفته از انقلاب ایران در مصر، بحرین، عربستان و برخی دیگر کشورهای اسلامی صورت گرفت که از آن به عنوان بیداری اسلامی یاد می شود. این حرکت ها عمدتا به دلیل نداشتن انسجام و رهبر قوی به نتایج خود نرسیدند.

این حرکت ها همچنان علاوه بر ابعاد سیاسی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز تداوم دارد، به طوریکه امروز انقلاب اسلامی ایران از بیرون یک الگو برای کشورهای اسلامی مطرح شده که داعیه دار اتحاد امت اسلامی در سراسر جهان است.

این انقلاب در مقاطع مختلف با راهبردهای مختلف را برای تاثیر بر مردم  پیش برده است و همچنان تا رسیدن به آرمانه و اهداف ادامه دارد.

محمدعلی رحیمی نژاد- کارشناس مسائل بین الملل
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۷
کد مطلب: 451114
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *