گزارشی از شرایط نامطلوب جاده‌ ترانزیتی چابهار - میلک؛

محورهای مواصلاتی و ترانزیتی چابهار یکی از پرترافیک‌ترین راه‌های کشور است/ سرمایه گذاری هند بر روی محور‌های ترانزیتی چابهار

25 دی 1396 ساعت 10:16

محورهای مواصلاتی کم‌عرض، فاقد شانه و قدیمی چابهار-زاهدان توان تحمل بالای ترافیک را ندارد و این در حالی است که محورهای مواصلاتی و ترانزیتی چابهار باید به دلیل وجود بندری با هشت میلیون تن ظرفیت دارای پرترافیک‌ترین راه‌های کشور باشد.


به گزارش چهاربهاران، چابهار مطمئن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر است که در حال حاضر از کمبود امکانات و زیرساخت‌های لازم رنج می‌برد و باید دولت‌مردان تکمیل بنادر و اسکله‌ها را در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار دهند.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط نامطلوب جاده‌های ترانزیتی چابهار عنوان کرد انتظار می‌رود هند سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را بر روی محور‌های ترانزیتی چابهار آغاز کند.

عبدالغفور ایرانژاد با اشاره به اینکه فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار با هشت میلیون تن ظرفیت بار در سال به بهره‌برداری رسید گفته است که جاده‌های چابهار کشش و توان حمل این مقدار بار در سال را ندارند.

 نماینده مردم چابهار ایرانژاد با بیان اینکه  هند تمایل ویژه به سرمایه‌گذاری در بندر و راه‌آهن چابهار دارد تأکید کرد انتظار می‌رود هند سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را نیز بر روی محور ۷۰۰ کیلومتری چابهار-زاهدان-میلک آغاز کند چرا که تا زمانی که چابهار به جاده‌های مناسب دسترسی نداشته باشد عملاً دسترسی هند بازار‌های هدف خود در افغانستان و آسیای میانه از راه بندر چابهار سخت، پرهزینه و زمانبر خواهد بود.

بندر چابهار در سواحل ایران که توسط هند در حال توسعه است، یک مسیر جایگزین برای افزایش مبادلات تجاری در اختیار کابل و دهلی نو قرار می دهد، این مسیر با دور زدن پاکستان، وابستگی کابل به اسلام آباد برای دسترسی به آب های آزاد را کاهش می دهد.

کارشناس اداره راه و سازی چابهار عنوان کرد در مرحله اول، بهسازی ۴۰ کیلومتر از جاده چابهار-میلک در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشور است، اما با توجه به حجم ترافیکی که قرار است با جذب بار و ترانزیت در بندر چابهار شاهد باشیم باید هر چه سریع‌تر عملیات بهسازی و دوبانده شدن جاده ترانزیتی چابهار-زاهدان به طول ۷۰۰ کیلومتر آغاز شود تا به‌مراتب با تخصیص اعتبار کامل شود.

به گفته رضا موسوی جاده‌های نامناسب ترانزیتی چابهار به دلیل کم‌عرض بودن محور، هرروز شاهد حوادث ناگوار رانندگی و کشته و زخمی شدن هموطنان هستیم و این در حالی است که به علت کمبود اعتبارات احداث بزرگراه چابهار-میلک هنوز به مناقصه گذاشته نشده است؛ درصورتی‌که بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار انجام شده است.

وی به آماده سازی جاده ترانزیتی چابهار- سرباز- ایرانشهر و چابهار- نیکشهر - ایرانشهر و سپس به سایر نقاط کشور و چابهار- میلک تاکید کرد و گفته است ساخت و راه اندازی خط آهن چابهار- زاهدان- میلک و خراسان در آینده حمل و نقل ریلی ترانزیت کالا را متحول خواهد کرد.

انتهای پیام/ف


کد مطلب: 451009

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/451009/محورهای-مواصلاتی-ترانزیتی-چابهار-یکی-پرترافیک-ترین-راه-های-کشور-سرمایه-گذاری-هند-روی-محور-های

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir