۰

سنای آمریکا مفاد جدید و سختی را به پیش‌نویس قانون مربوط به برجام اضافه کرد

در پیش‌نویس جدید قانون مربوط به برجام در سنا، ممانعت از بازدید بازرسان هسته‌ای از هر مکانی در ایران موجب بازگشت تحریم‌های ضدایرانی می‌شود.
سنای آمریکا مفاد جدید و سختی را به پیش‌نویس قانون مربوط به برجام اضافه کرد
به گزارش چهاربهاران، در پیش‌نویس قانونی که در مجلس سنای آمریکا در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ارائه شده، مفاد جدید و سختی گنجانده شده است.
بر اساس برخی از این مفاد، در صورتی که ایران اقدام به آزمایش موشک‌ بالستیکی کند که قادر به حمل کلاهک است یا با بازدید بازرسان هسته‌ای آژانس از هر مکانی جلوگیری کند، تحریم‌های هسته‌ای تعلیق‌شده مجددا اعمال خواهند شد.
رویترز اعلام کرد سناتور «باب کورکر» و «تام کاتن» به عنوان بانیان این طرح که هدف اصلی آن مقابله با توسعه برنامه موشکی ایران و امکان‌پذیرکردن بازدید از اماکن نظامی این کشور است، هم‌اکنون در حال رایزنی با سایر اعضای سنا برای جلب حمایت آنها هستند.
پیش از این، لیندسی گراهام، عضو ارشد سنای آمریکا در یک برنامه تلویزیونی گفته بود سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره در تلاش برای جلب رضایت ترامپ در حال رایزنی برای افزودن بندهای جدیدی به قانون "نظارت بر توافق هسته‌ای ایران" هستند تا به عنوان مثال، اگر ایران اجازه بازدید از اماکن نظامی خود را نداد، یا اقدام بی‌ثبات‌کننده‌ای در منطقه انجام داد، دولت آمریکا این اختیار را داشته باشد که تحریم‌های هسته‌ای تعلیق‌شده را دوباره اعمال کند.
این مفاد قرار است به طرحی اضافه شوند که کنگره در سال 2015 پس از امضای برجام میان ایران و گروه 1+5، آن را با نام "قانون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران" به امضا رساند. این قانون دولت آمریکا را ملزم می‌کند هر سه ماه یکبار، درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره گزارش دهد اما در صورت اضافه شدن مفاد پیشنهادی جدید به آن، عملا دامنه اختیارات دولت آمریکا برای لغو یکطرفه برجام افزایش خواهد یافت.
علاوه بر این، اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز هفته گذشته طرح تازه‌ای را علیه برنامه موشکی ایران تصویب کردند. این طرح که «قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» نام دارد تحریم جدیدی علیه برنامه موشکی ایران وضع نمی‌کند اما امکان اعمال تحریم‌های جدید را برای دولت آمریکا فراهم می‌کند.
به موجب این طرح، دولت آمریکا موظف است ظرف نهایتا ۳۰ روز پس از هر آزمایش موشکی ایران، به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی سنا گزارش دهد که آیا این آزمایش با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همخوانی داشته است یا خیر. چنانچه دولت آمریکا تایید کند که آزمایش موشکی مذکور ناقض قطعنامه شورای امنیت بوده، باید فهرستی از افرادی که دستور آزمایش را صادر کرده‌اند و همچنین گزارشی درباره اینکه آیا این افراد هم اکنون تحت تحریم قرار دارند یا نه، به کنگره ارائه دهد.
این طرح برای تصویب نهایی باید در صحن اصلی مجلس نمایندگان و سنا به تصویب رسیده و رئیس جمهور نیز آن را امضا کند.
 انتهای پیام/
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 450442
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *