۰

‌مدل‌هاي موفق جهاني در مقابله با خشكسالي مورد استفاده قرار گيرند

استاندار سيستان و بلوچستان با تاكيد بر اولويت‌گذاري هواي پاك و سلامت إنسان، الگو برداري از طرح‌هاي جهاني موفق مقابله با خشكسالي را مورد تاكيد قرار داد.
‌مدل‌هاي موفق جهاني در مقابله با خشكسالي مورد استفاده قرار گيرند
به گزارش چهاربهاران، علی اوسط هاشمی در ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار استان که در استانداری تشکیل شد، با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال به طور متوسط  ١٢٠ روز باد با سرعت بالا داشته ایم، افزود: کاهش نزولات آسمانی، تغییر اقلیم و دخالت های انسانی باعث خشک شدن تالاب هامون و إیجاد کانون های بحرانی گرد و غبار در سیستان شده است.
 وی ادامه داد: کانون های گرد و غبار در أراضی أفغانستان، قسمتی از بستر دریاچه هامون و بخشی از أراضی دشت سیستان است که متناسب با آنها طرح ها و بسته های مختلف مطالعه و تهیه شده و بخشی از آن نیز در حال بررسی است که این أیده ها طی هفته های آینده در سازمان محیط زیست کشور، بررسی و تصمیم گیری می شوند.
وی اظهار داشت: برخی کشورها که دارای شرایط آب و هوایی مشابه سیستان دارند، طرح های موفقی در زمینه مدیریت خشکسالی و مهار گرد و غبار دارند که ضرورت دارد از این طرح ها الگو برداری شود.
 استاندار همچنین با تشریح طرح انتقال آب به ٤٦ هزار هکتار أراضی دشت سیستان، تغییر الگوی کشت و اقتصادی کردن مصرف آب کشاورزی را از ضرورت های مدیریت مباحث خشکسالی در سیستان عنوان کرد.
هاشمی با ضروری خواندن تهیه نقشه های توپوگرافی برای انتخاب و تعیین مسیر انتقال آب به کانون های گرد و غبار، تصریح کرد: دستگاه های مربوطه لایروبی و انتقال آب با لوله را بصورت جدی دنبال کنند.
وی همچنین به آغاز اجرای طرح احداث ٣ نیروگاه ٥٠ مگاواتی با سرمایه گذاری ٣٣٠ میلیون دلاری در منطقه میل نادر سیستان به عنوان نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نو در استان اشاره کرد و گفت: توجه به فرهنگ مشارکت و جلب مشارکت نهادهای مدنی و بخش  خصوصی، از مؤلفه های أصلی موفقیت در مدیریت و مقابله با خشکسالی و پدیده گرد و غبار است.
 مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در این نشست کاهش میزان بارندگی‌ها در شمال استان را مورد اشاره قرار داد.
نیره پور ملایی با بیان وضعیت خشکسالی منطقه سیستان، طرح پایلوت تثبیت و کنترل ریزگردها در این منطقه را ارایه و برنامه های مربوط به مهار کانون‌های گرد و غبار را تشریح نمود.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب: 450439
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *