‌مدل‌هاي موفق جهاني در مقابله با خشكسالي مورد استفاده قرار گيرند

3 آبان 1396 ساعت 14:35

استاندار سيستان و بلوچستان با تاكيد بر اولويت‌گذاري هواي پاك و سلامت إنسان، الگو برداري از طرح‌هاي جهاني موفق مقابله با خشكسالي را مورد تاكيد قرار داد.


به گزارش چهاربهاران، علی اوسط هاشمی در ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار استان که در استانداری تشکیل شد، با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال به طور متوسط  ١٢٠ روز باد با سرعت بالا داشته ایم، افزود: کاهش نزولات آسمانی، تغییر اقلیم و دخالت های انسانی باعث خشک شدن تالاب هامون و إیجاد کانون های بحرانی گرد و غبار در سیستان شده است.
 وی ادامه داد: کانون های گرد و غبار در أراضی أفغانستان، قسمتی از بستر دریاچه هامون و بخشی از أراضی دشت سیستان است که متناسب با آنها طرح ها و بسته های مختلف مطالعه و تهیه شده و بخشی از آن نیز در حال بررسی است که این أیده ها طی هفته های آینده در سازمان محیط زیست کشور، بررسی و تصمیم گیری می شوند.
وی اظهار داشت: برخی کشورها که دارای شرایط آب و هوایی مشابه سیستان دارند، طرح های موفقی در زمینه مدیریت خشکسالی و مهار گرد و غبار دارند که ضرورت دارد از این طرح ها الگو برداری شود.
 استاندار همچنین با تشریح طرح انتقال آب به ٤٦ هزار هکتار أراضی دشت سیستان، تغییر الگوی کشت و اقتصادی کردن مصرف آب کشاورزی را از ضرورت های مدیریت مباحث خشکسالی در سیستان عنوان کرد.
هاشمی با ضروری خواندن تهیه نقشه های توپوگرافی برای انتخاب و تعیین مسیر انتقال آب به کانون های گرد و غبار، تصریح کرد: دستگاه های مربوطه لایروبی و انتقال آب با لوله را بصورت جدی دنبال کنند.
وی همچنین به آغاز اجرای طرح احداث ٣ نیروگاه ٥٠ مگاواتی با سرمایه گذاری ٣٣٠ میلیون دلاری در منطقه میل نادر سیستان به عنوان نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نو در استان اشاره کرد و گفت: توجه به فرهنگ مشارکت و جلب مشارکت نهادهای مدنی و بخش  خصوصی، از مؤلفه های أصلی موفقیت در مدیریت و مقابله با خشکسالی و پدیده گرد و غبار است.
 مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در این نشست کاهش میزان بارندگی‌ها در شمال استان را مورد اشاره قرار داد.
نیره پور ملایی با بیان وضعیت خشکسالی منطقه سیستان، طرح پایلوت تثبیت و کنترل ریزگردها در این منطقه را ارایه و برنامه های مربوط به مهار کانون‌های گرد و غبار را تشریح نمود.
انتهای پیام/


کد مطلب: 450439

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/news/450439/مدل-هاي-موفق-جهاني-مقابله-خشكسالي-مورد-استفاده-قرار-گيرند

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir