۰
کارشناس برنامه ریزی شهری عنوان کرد:

مناطق حاشيه نشين دارای بافت و ترکيب چند قوميتی

کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: مناطق حاشيه نشين دارای بافت و ترکيب چند قوميتی می باشد و همين وضع موجب تنش ها و تعارضها و حتی نزاع های پراکنده قومی در اين مناطق شده است.
مناطق حاشيه نشين دارای بافت و ترکيب چند قوميتی
به گزارش چهاربهاران، علیرضا زاهدی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: محله های حاشيه نشين بطور خودرو در زمينهای بدون برنامه شکل می گيرد لذا فاقد تاسِسات زير بنايی بوده و مسئولان شهر خود را موظف به تامين تاسيسات آن نمی دانند وحتی در صورت تمايل مسئولان، تامين تاسيسات زير بنايی اين مناطق به علت پراکندگی ودور بودن از بافت اصلی بسيار گران و مشکل است. از طرفی چون محلات حاشيه نشين خود را جزئی از شهر می دانند لذا از کمبود خدمات رسانی به اين محلات احساس نارضايتی دارند.
وی بیان کرد: حاشیه نشینی از پیامدهای رشد سریع و نا هماهنگ برنامه های اقتصادی و افزایش دوگانگی های اجتماعی – اقتصادی است.
زاهدی گفت: مناطق حاشیه نشین عموما دارای بافت فرسوده و خانه های حلبی شکل است بطوری که این مناطق از حداقل امکانات زندگی همچون اب و برق محروم است.
وی به ساماندهی مناطق حاشیه نشین شهر زاهدان در چند سال اخیر خبر داد و افزود: این محله ها در زاهدان در گذشته زیاد به چشم می خورد و سیمای نامطلوب شهری را به وجود آورده بود اما خوشبختانه با رشد شهر زاهدان و اجرای کاربری های مختلف زمینها از سوی شهرداری حاشیه نشینی در حومه شهر زاهدان کاهش چشمگیری داشته است.
زاهدی خاطرنشان کرد: عدهاي بر اين باورند كه حاشيه نشينان كساني هستند كه در سكونتگاههاي غير متعارف با ساكنين بافت اصلي(شهر) زندگي مي كنند، گروه هاي مزبور بيشتر براثر نيروي دافعه‌ي خاستگاه روستا، ايل يا شهر، رانده  چون فقر و بيكاري و كمتر عوامل جاذب شهري، از زادگاه خود شده و به شهرها روي آورده اند. از آنجا كه اكثريت اين گروه ها مهارت لازم را جهت جذب در بازار كار شهر ندارند، عامل پس ران شهري نيز آنها را از شهر رانده و به حاشيه كشانده است.
وی گفت: زندگي حاشيه نشيني و كنش متقابل اعضاي آنها با يكديگر عامل به وجود آورنده‌ي فرهنگ خاصي است كه با فرهنگ حاكم جامعه تفاوت دارد. خرده فرهنگ زاغه اي از افرادي تشكيل يافته كه كم و بيش مشكلات مشابهي دارند و ارتباطات آنها با يكديگر،ارزشها و گرايشهاي جديدي را به وجود مي آورد. بنابراين بسياري از رفتارهايي كه در فرهنگ حاكم جامعه، ناهنجار و يا انحرافي تلقّي مي شود در اين مكانها عادي مي باشد.

خبرگزاری ایسنا
انتهاي پیام
شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 423064
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *