۰

ریشه‌کن شدن بیماری فلج اطفال در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: درحال حاضر بیماری فلج اطفال تنها در دو کشور افغانستان و پاکستان وجود دارد که امیدواریم باپیش بینی که سازمان جهانی بهداشت انجام داده تاسال۲۰۱۸این بیماری درهمه ی دنیا ریشه کن شود.
فلج اطفال
فلج اطفال
به گزارش چهاربهاران، مهدی طباطبایی درگفت وگو باخبرنگار ایسنا اظهار کرد: به برکت وجود شبکه های نظام سلامت از۱۳سال گذشته تاکنون هیچ مورد مثبتی در رابطه با بیماری فلج اطفال در استان گزارش نشده است.   وی با اشاره به برنامه موفق ریشه کنی فلج اطفال تصریح کرد:  در سال۱۹۸۸سازمان جهانی بهداشت ریشه کنی فلج اطفال را در دستور کار قرار داد که۱۲۵کشور دنیا در این دستور قرار داشتند.   وی با بیان اینکه سال۲۰۰۰ ، سال هدف ریشه کنی فلج اطفال قرار گرفت خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلات موجود به این هدف نرسیدیم که در سال۲۰۱۶تنها دوکشور افغانستان وپاکستان از ۱۲۵کشور نتوانستند این بیماری را درکشورهایشان ریشه کن کنند.   این مسئول عنوان کرد: کشور افغانستان وپاکستان در همسایگی کشور ایران قرار دارند که طی گزارشات انجام شده ازسوی سازمان جهانی بهداشت درحال حاضر موارد فلج اطفال در این دوکشور نیز کاهش پیدا کرده است.   طباطبایی افزود: علی رغم مرز طولانی مشترک با کشورهای افغانستان وپاکستان و باوجود شبکه نظام سلامت خدمات اولیه واکسیناسیون به مردم این دو کشور نیز کشور شده است.   معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه واکسیناسیون روتین فلج اطفال سالی دو مرتبه انجام می شود گفت: تمامی کودکان زیر۵سال هرساله واکسینه می شوند که در هر راند۴۶۰هزار کودک درسطح استان از این خدمت بهره مند می گردند.   طباطبایی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی و مطابق توان ایجاد درمانگاه مرزی را برای بیمار یابی ایجاد کرده ایم اما برای تحقق این امر باید طرف پاکستانی و افغانستان دخیل باشد.
وی خاطرنشان کرد: بدانیم اگر به دنبال توسعه شاخص های بهداشتی هستیم باید نقاط مرزی را ویژه ببینیم تا نظام سلامت جامعه تحت شعاع قرار نگیرد چرا که همچنان سلامت مردم از سوی مردم مورد تهدید است و باید در این زمینه نگاه جامع منطقه ای فی ما بین سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان داشت.
وی همچنین در ادامه با اشاره به بیماری مالاریا نیز گفت: ۷۵درصداز مواردی که در رابطه با بیماری مالاریا دراستان ثبت شده وارده می باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: عمده افراده مبتلا اتباع بیگانه هستند که به صورت غیرقانونی وارد مرزهای ایران شده یا ایرانیانی هستند که به کشورهای افغانستان و پاکستان تردد دارند.
وی درخصوص اینکه در کشورهای همسایه مسئولین در تلاشند این بیماری را به مرحله حذف برسانند عنوان کرد: در مورد حذف ممکن است انتقال محلی صورت نگیرد اما موارد وارده از دیگر کشورها اتفاق میفتد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: برای کاهش مالاریا مبارزه با ناقل بیماری و سالم سازی محیط باید انجام شود.
طباطبایی گفت: جهت تقویت نظام مراقبت و شناسایی موارد بیماری پرسنل از طریق کیت های تشخیص مالاریا درمدت زمان ۳۰دقیقه این بیماری را شناسایی می کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: درحال حاضر۷۵۰۰داوطلب سلامت در استان فعال هستند که نحوه استفاده از کیت های تشخیص مالاریا به آنها آموزش داده شده است.
طباطبایی در پایان اظهار کرد: ترددهای غیرقانونی در دو سوی مرز و هجوم کارگران فصلی به کشور این موضوع را دچار چالش کرده که با برنامه ریزی به دنبال حذف این بیماری باید پیش رفت.
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 422533
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *