کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفتگو با چهاربهاران:

اسارت سعدالحریری مقدمه تحولات بزرگ

23 آبان 1396 ساعت 12:09

کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: فارغ از دانستن دلایل استعفای سعدالحریری و انتشار اخبار ضد و نقیض از وضعیت او در عربستان، از شروع به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در عربستان شاهد تحولات راهبردی در عربستان بوده ایم.


محمدعلی رحیمی نژاد در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، اظهار کرد: اتفاقات و رویدادهای سیاسی ظاهر ماجرا برای اقناع مردم و افکار عمومی بوده و حقیقتا دولت ها درپی تحقق اهداف اصلی و دکترین های خود هستند؛ به عبارت دیگر برای هر اتفاق در صحنه سیاسی باید بهانه داشت و بازداشت سعدالحریری، بهانه ای برای دخالت های بعدی عربستان در لبنان به شمار می رود.

وی افزود: راهبردهای اساسی عربستان در حال حاضر مقابله با قدرت ایران و حزب الله در منطقه، اصلاحات ساختاری در آزادی غربی به مردم، نزدیکی بیشتر به آمریکا و متحدان آن از جمله اسرائیل است، تا جایی که احتمال به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی عربستان بسیار محتمل شده است.

به گفته کارشناس ارشد مسائل بین الملل؛ هدف و مقصود اصلی عربستان را میتوان در قالب پروژه تبدیل لبنان به یمن به حساب آورد، بطوریکه با همراه کردن قدرتهای بزرگ و هم پیمانان منطقه ای از قدرت لبنان و در واقع جبهه مقاومت بکاهد.

رحیمی نژاد خاطر نشان کرد: در واقع دستگیری سعدالحریری و مسائل مشابه (از جمله راه ندادن نماینده ایران به سازمان ملل) به نوعی فرصت برای دستگاه دیپلماسی ما در جهان محسوب می شود. ما می توانستیم با به چالش کشیدن عربستان که اهداف آمریکا را تامین می کند، سیاست ها و راهبردهای آمریکا و نظام سلطه را محکوم کنیم.

وی گفت: امیدواریم با واکنش بهتر و به موقع دستگاه دیپلماسی بتوانیم راهبرد و منطق جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان تثبیت کنیم.

انتهای پیام/ ا.ف


کد مطلب: 450576

آدرس مطلب: https://www.4baharan.ir/interview/450576/اسارت-سعدالحریری-مقدمه-تحولات-بزرگ

چهاربهاران
  https://www.4baharan.ir