۰
کارشناس وزارت بهداشت کشور؛

چابهار خط مقدم مبارزه با بیماری در وزارت بهداشت کشور است

کارشناس اداره زئونوز وزارت بهداشت کشور گفت: چابهار به لحاظ موقعیت ویژه محیطی، پیشانی تهدیدات بیماری های مختلف در کشور است که وزارت بهداشت این خطه را خط مقدم توسعه درمانی قرار داده است.
چابهار خط مقدم مبارزه با بیماری در وزارت بهداشت کشور است
به گزارش چهاربهاران رضا اولیایی در جلسه پدافند غیرعامل که با حضور مسئولین در فرمانداری چابهار برگزار شد اظهار کرد: چابهار باید مراقبت های بخصوصی برای مبارزه با شیوع بیماری های مربوط به پشه آئدس انجام دهد به طوری که حاشیه شهر چابهار شامل انبار لاستیک، تالاب های کوچک، زباله ها و پسماندهایی که در فضای باز با رطوبت و آب در ارتباطند می تواند عاملی خطرناک در تولید مثل این پشه آدم کش و انتقال بیماری چیکن گونیا و تب دنگی باشد.
وی با اشاره به مجاورت چابهار با گوادر پاکستان افزود: چندین هزار نفر در گوادر پاکستان هم مرز با چابهار آلوده به بیماری دانگ و چیکن گونیا پشه آئدس می باشند در حالی که وجود محل هایی از چابهار شامل جمع شدن آب در سطل های زیر کولر یا مکان های تفریحی در زیر سایه درختان که آب جمع شده است محل مناسبی برای تولید مثل این پشه می باشد.
​وی با اشاره به تب بالا، درد مفاصل شدید و ناتوان کننده که از عوامل این بیماری می باشند ادامه داد: تنها از راه آزمایش خونی و تشخیص انگل موجود ظرف کمتر از 72 ساعت در تهران می توان تشخیص این بیماری را قطعی جواب داد و باید آموزش های لازم برای همه دکترهای روستایی مناطق چابهار انجام شود.
کارشناس وزارت بهداشت کشور تحقیقات آمریکا بر روی این پروژه را برای نسل کشی بشر مطرح و تشریح کرد: از این طریق امروزه جنگ بیوتروریسم توسط آمریکا در صدر حملات به کشورهای قرار گرفته است به طوری که با هزینه صفر دلار انسان های زیادی را می تواند قتل عام کند و باید پدافند غیرعامل این مورد در کشور اجرایی شود.
​معاونت سیاسی و اجتماعی فرمانداری چابهار توجه به حساسیت موضوع را مهم عنوان و تاکید کرد: این موضوع در دستور کار تمام ارگان های شهرستان چابهار قرار گیرد و با پخش بروشور و نکات آموزشی در بولتن ها برای آگاه سازی مردم به رعایت نکات بهداشتی اقدام شود.
​هوشنگ بامری با توجه به عملکرد  شهرداری در مدیریت پسماند شهری افزود: شهرداری مدیریت پسماندها را باید به موقع و به شکل مطلوب انجام دهد به طوری که هیچ زباله ای در معرض رطوبت در فضای باز قرار نگیرد با توجه به اینکه در دو فصل سال رطوبت در چابهار به 90 درصد می رسد.
​وی پدافند غیرعامل را مهم برشمرد و اذعان کرد: کارگروهی به عنوان دستور کار ثابت جلسات برنامه ریزی می شود و همراهی و همگامی دستگاهها با یکدیگر در اولیت قرار گیرد در صورتی که جو روانی در این خصوص ایجاد نشود ولی حساسیت موضوع برای مردم بازگو شود.
فرمانده سپاه شهرستان چابهار پدافند عامل و پدافند غیرعامل را دو موضوع مهم امنیتی هر منطقه عنوان و تاکید کرد: پدافند غیرعامل با توجه به فرمان مقام معظم رهبری مشارکت همه نهادها را می طلبد دشمن در پدافند عامل اقدام به حملات هوایی، زمینی و جنگ های رو در رو می کند ولی در جنگ های پدافند غیرعامل می بایست جنگ های بیولوژیکی بیشتر مد نظر قرار گیرد.
سرهنگ پاسدار محمد علی پور احمدیان با اعلام آمادگی برای این پدافند غیر عامل در حفظ امنیت درمانی مردم چابهار افزود: ما آمادگی خود را در مرزها اعم از ظرفیت سپاه و بسیج در همکاری برای مبارزه با بیماری پشه آئدس که امروز ارتش آمریکا به صورت اولویت بر روی آن آزمایش می کند اعلام می کنیم.
وی حضور نیروهای بهداشت و درمان چابهار در مرزها را مفید دانست و خاطرنشان کرد: شهرستان چابهار در مجاورت کشور پاکستان می باشد و این بیماری در گوادر پاکستان شیوع پیدا کرده بنابراین باید پدافند غیرعامل به صورت ویژه برای مقابله با بیماری های نوپدید اجرا شود تا مردم روستاها و مناطق امنیتی ما از این خطر مصون بمانند.
​امام جمعه موقت اهل سنت شهرستان چابهار در پایان ضمن انتقاد از عدم حضور شهرداری، شورای شهر و آب و فاضلاب شهری در این جلسه تاکید کرد: شهرداری، آب و فاضلاب، شورای شهر باید در این جلسه شرکت می کردند، رسانه ملی به خصوص شبکه تلویزیونی هامون باید این مطالب را به سمع مردم برساند.
مولوی عبدالرحمن بزرگزاده خاطرنشان کرد: مراکز بهداشت روستاها باید از حداقل امکانات بهره مند شوند، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی که می گفتند هفته آینده کلنگ زنی می شود هنوز بعد از چندین سال به سرانجام نرسیده، MRI بیمارستا چابهار تکنسین تخصصی ندارد، اشتباهات پزشکی زیاد است خانواده شهیدی که نیاز به درمان تخصصی داشته به جای اینکه به محل تخصصی بیمارستان چابهار برده شود مداوای سرپایی شده و اکنون کارش به تهران کشیده است.
​انتهای پیام/
چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 452213
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *