۰

از پر طرفدارترین نام‌های منتخب تا کاهش طلاق در جنوب شرق کشور

امروزه بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند نام های خاص برای فرزندانشان انتخاب کنند اما سازمان ثبت احوال سیستان وبلوچستان رکوردار ثبت دو نام فاطمه و محمد از سوی خانواده ها برای فرزندانشان شده است.
ثبت احوال
ثبت احوال
به گزارش چهاربهاران، سازمان ثبت احوال سازمانی است که هویت مردم را در اختیار دارد و در فصل یک قانون ثبت احوال وظایف این سازمان مشخص شده که درحال حاضر بیش از100نوع خدمت در ادارات ثبت احوال استان ارائه می شود و از بین این ۱۰۰ خدمت می توان به ثبت به موقعه واقعه های حیاتی، صدور اسناد هویتی و تولید و انتشار آمار های جمعیتی به عنوان سه ماموریت اصلی و مهم  در دل صندوق خدمات این سازمان اشاره کرد.
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در خصوص نام های پرطرفدار استان به خبرنگار ایسنا گفت: در 11ماهه گذشته سال جاری نام محمد با هزار و 890 انتخاب و فاطمه با 2هزار و120 انتخاب برای نوزادان بیشترین فراوانی را داشته اند.
رضا راحت دهمرده با اشاره بر اینکه در گذشته کارهای سجلی به صورت دستی از طریق مامور ثبت احوال بررسی و بر اساس دستور العمل های مربوطه نام مورد نظر انتخاب می شد، تصریح کرد: امروزه به دلیل اینکه سازمان ثبت احوال کشور بر این موضوع نظارت داشته باشد چند کتاب با بیش از۶۰۰۰ هزار نام استخراج و ویرایش شده که در اختیار مردم قرار گرفته همچنین برای در دسترس بودن نام های جدید آنها را در سامانه ثبت احوال بارگزاری می کنند.
وی با بیان اینکه در ماده 20 قانون ثبت احوال مشخص شده که انتخاب نام بر عهده اعلام کننده واقعه است گفت: در همین ماده آمده که اسامی خارجی، نام های زشت و نامناسب و القاب برای نوزادان انتخاب نشود.
دهمرده با اشاره بر اینکه هنگام صدور شناسنامه نوزاد اطلاعات نام  با اطلاعات سامانه مطابقت داده می شود، تصریح کرد: اگر نام جدیدی برای نوزاد انتخاب شود و درسامانه وجود نداشته باشد فرد باید درخواست خود را اعلام و رییس ثبت احوال پس از دریافت مدارک و مستندات، آنها را برای بررسی به کمیته کارشناسی نام استان ارسال کند که درصورت تایید، نامِ مورد نظر برای اجازه ی انتخاب به صورت سیستمی درسامانه بارگزاری می شود.
مدیر کل ثبت احوال استان همچنین روند تغییر نام خانوادگی را براساس درخواست متقاضی به ادارات ثبت احوال عنوان کرد و گفت: در خواست این افراد نیز به کمیته ی کارشناسی جهت بررسی ارسال و همان روند انتخاب نام را طی خواهد کرد.
وی بابیان اینکه کمیته ای نیز در تهران به کمیته کارشناسی نام استان ها نظارت دارد افزود: در انتخاب نام اگر اعضای کمیته استانها نظر مخالف داشته باشند این انتخاب در کمیسیون تهران نیز بررسی خواهد شد که خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی برای انتخاب نام وجود نداشته چرا که تمام نام های جدیدی که در سراسر کشور انتخاب میشود بلافاصله در سامانه بارگزاری میشوند.
صدور سالانه 200هزار جلد شناسنامه در استان /تعویض شناسنامه اجباری نیست
مدیرکل ثبت احوال استان در رابطه با اینکه شناسنامه های زیر 15سال و بالای 15سال از هم تفکیک هستند عنوان کرد: صدور شناسنامه های مکانیزه جدید برای افراد زیر 15سال از سال1386 وبرای افراد بالای  15سال از سال1389در استان شروع شده است.
وی ادامه داد: به طور متوسط هر سال حدود 100هزار شناسنامه زیر 15سال و100هزار شناسنامه بالای 15سال در سطح استان صادر  وتحویل مردم داده میشود.
این مسئول درخصوص اینکه شناسنامه های نوزاد تک برگی می باشد گفت: این شناسنامه ها مکانیزه است و بعد از 15سال همزمان عکس دار و شناسنامه چهار برگی دارای تحولات صادر میشود.
وی عنوان کرد: شناسنامه های مکانیزه  ای که تحولات دارد نیاز به تعویض ندارند همچنین شناسنامه های جلدقرمز قدیمی که به صورت دستی تنظیم شده اند با توجه به اینکه تاکنون طرح فراخوانی دراین رابطه داده نشده تعویض آنها اجباری نیست.
مدیر کل ثبت احوال استان اظهار کرد: تعویض شناسنامه به مرور زمان با مراجعه افراد به سازمان ثبت احوال برای عکس دار کردن، تغییرات سجلی، صدور شناسنامه المثنی درصورت مفقود شدن و در نهایت برای کسانی که شناسنامه آنها ناخواناست انجام می شود.
وی علت تغییر شناسنامه های جلدقرمز دستی را جعل آسان آنها دانست و افزود: تغییر شناسنامه یک طرح ملی بوده و در سطح کشور در حال انجام است و علت این نیاز هم  مخدوش، کنده شدن عکس و جعل آسان شناسنامه های قدیمی می باشد.
این مسئول با اشاره بر امکانات شناسنامه های مکانیزه ی جدید گفت: شناسنامه های جدید به صورت سیستمی، لمیت است وعکس افراد در انها اسکن می شود که با پیش بینی های انجام شده امکان جعل در آنها وجود ندارد و اگر شخصی با شناسنامه مفقود شده افراد به جایی مراجعه کند سریال شناسنامه تطبیق و مشخص می شود شناسنامه اعتبار ندارد.
به گفته ی دهمرده برخی افرادی که شناسنامه آنها در گذشته مفقود شده و در خواست شناسنامه المثنی داده اند سیستم ثبت احوال جهت جلوگیری از سو استفاده افراد شناسنامه اصلی را باطل می کند.
صدور کارت ملی هوشمند طی3سال برای تمام افراد بالای 15 سال
وی در رابطه با اینکه مطابق قانون پنجم توسعه، ثبت احوال مکلف شده تمام کارت های ملی در دست مردم را به کارت ملی هوشمند تبدیل کند خاطرنشان کرد: مقرر شده در یک برنامه۳ساله برای کلیه افراد بالای ۱۵سال در سطح استان کارت ملی هوشمند صادر شود.
 وی با بیان اینکه صدور کارت ملی هوشمند به دلیل استفاده از کارکردهای مختلف آن در دستور کار قرار گرفته عنوان کرد: در حال حاضر شناسایی افراد، تصدیق هویت براساس اثر انگشت و امضای دیجیتال در فضای مجازی با استفاده از این کارتها انجام می شود همچنین کار بردهای دیگری نیز برای این کارت ها پیش بینی شده که بقیه دستگاه ها بدون نیاز به کارت های متعدد بتوانند از آن ها استفاده کنند.
به گفته ی مدیر کل ثبت احوال استان ازدواج های ایرانیان با افراد غیر ایرانی در استان سیستان وبلوچستان، نسبت به استانهای دیگر بیشتر است و قانون برای ثبت وقایع بعد ازدواج پیش بینی کرده اگر فردی غیر ایرانی قصد ازدواج با زنی ایرانی را دارد برای حل مشکل هویت فرزندان خود باید پروانه زناشویی از دولت بگیرند سپس به دفتر خانه ازدواج جهت ثبت ازدواج قانونی مراجعه کنند.
دهمرده در ادامه عنوان کرد: این افراد می توانند برای اعلام واقعه ولادت فرزندشان به اداره ثبت احوال مراجعه که ثبت احوال در مرحله اول برای این نوزادان گواهی ولادت اتباع خارجه با اعتباری 18 ساله صادرخواهد کرد.
وی افزود: طبق قانونی که در سال1385در مجلس تصویب شده فرزندان این افراد بعد از رسیدن به سن 18 سال تمام می توانند با دلیل اینکه در ایران متولد شده اند و مادرشان نیز ایرانی است از وزارت امور خارجه تقاضای تابعیت کنند که در صورت صدور سند تابعیت از سوی وزارت امور خارجه ثبت احوال برای این افراد شناسنامه صادر می کند و ایرانی الاصل بودن افراد تاییدخواهدشد.
وی با اشاره براینکه در 11 ماهه گذشته سال جاری برای ۱۲۰هزار نفر فاقد شناسنامه، شناسنامه صادر شده گفت: براساس ثبت نام هایی که انجام شده پیش بینی می شود تا پایان سال این رقم به ۱۶۰هزار برسد.
راحت دهمرده هم چنین در رابطه باتعیین تکلیف فاقدین شناسنامه ی استان افزود: از سال۱۳۹۲با دستور استاندار کار تعیین تکلیف فاقدین شناسنامه شروع و تاکنون ۴۷۰۰پرونده فاقد ورقه بالای۱۸سال دراستان شناسایی شده است. و رای ۱۵هزار و۷۰۰نفر بالای یک سال فاقدشناسنامه تاکنون شناسنامه صادر شده است.
به گفته ی مدیر کل ثبت احوال استان طبق قانون، اعلام آمارهای رسمی بر عهده ی سازمان مرکز آمار ایران میب اشد اما در سازمان ثبت احوال کشور با توجه به اینکه وقایع حیاتی به طور دقیق ثبت می شود براساس برآوردی که از آمار سرشماری سال 1390 در استان به دست آمده و همچنین وقایع حیاتی ولادت و فوت در این 4 سال بعد از سرشماری، جمعیت استان ۲میلیون و۸۳۵هزار و۳۶۱نفر بوده است.
ضرورت داشتن حداقل 15سال سن برای تغییرات شناسنامه ای
 وی با بیان اینکه دو نوع تغییر نام در ثبت احوال وجود دارد افزود: یک نوع تغییر نام های ممنوعه زشت و نامناسب ،که جز اختیارات ثبت احوال است و در شورای حل اختلاف مطرح رای از سوی دادگاه صادر و نسبت به تغییر نام اقدام خواهد شد.
وی با اشاره براینکه برای تغییر نام افراد، سوء سابقه از متقاضی اخذ می شود بیان کرد: تغییر نام های مناسب از طریق ثبت احوال امکان پذیر است اما باید سن افراد بالای 15 سال باشد همچنین به دلیل جلوگیری از سو استفاده افراد هر نوع تغییری در سجل در بخش توضیحات شناسنامه ثبت می شود.
مدیر کل ثبت احوال استان در خصوص افرادی که ادعا می کنند سادات هستند نیز گفت: از سه طریق تایید مراجع تقلید (امام جمعه مرکز استان)، تایید مراجع قضایی و تسلسل اسناد نسبی پدر،امکان درج سیادت در شناسنامه افراد وجود دارد.
صدور شناسنامه نوزاد کمتر از10دقیقه در بیمارستان
مدیر کل ثبت احوال استان اظهار کرد: صدور شناسنامه نوزاد در بیمارستان کمتر از 7  تا 10 دقیقه بلافاصله بعد از زایمان انجام می شود و  علت این کوتاهی زمان را حضور نماینده ثبت احوال در بیمارستان دانست و همچنین افرادی که از روستا می آیند بامراجعه به اداره ثبت احوال در کمتر از 15 دقیقه برای آنها شناسنامه صادر می شود.
وی گفت: در11 ماهه اول سال جاری، 93 هزار و 676نفر نوزاد در استان متولد ، 13 هزار و 744 نفر فوت ،20هزار  و 434 واقعه ازدواج و هزار و 537 واقعه طلاق در استان اتفاق افتاده است.
این مسئول با بیان اینکه بالاترین نرخ تولد مربوط به سیستان وبلوچستان است تصریح کرد: پایین ترین نرخ طلاق با نیم دهم در هزار و بالاترین نسبت ازدواج به طلاق نیز مربوط به این استان است که به ازای هر13واقعه ازدواج در استان یکی منجر به طلاق میشود در صورتی که میانگین کشوری به ازای هر پنج ازدواج یکی منجر به طلاق میشود.
دهمرده گفت:  میانگین سن ازدواج در استان سیستان و بلوچستان برای آقایان 25 وبرای خانم ها 21 میباشد در حالی که میانگین کشوری سن ازدواج برای آقایان 27 و خانم ها 23 سال است همچنین سن طلاق در استان سیستان و بلوچستان 31.7 دهم درصد ومیانگین سن طلاق در بین خانم ها 27 سال می باشد.
گفتگو از شبنم پودینه
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 422597
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *