۰

در مراكز گذری كاهش آسيب اجتماعی چه می‌گذرد؟

در مراکز DIC (مراكز گذری كاهش آسيب اجتماعی) کارکنان مرکز متعرض مصرف مواد معتادان نمی‌شوند و معتادان برای گرفتن وسایل بهداشتی مثل سرنگ و سوزن استریل به این مراکز مراجعه می کنند تا بتوانند مواد را با وسایل یک بار مصرف و از طریق بهداشتی تزریق کنند.
456
456
به گزارش چهاربهاران، اعتياد به عنوان يك عملكرد ناپسند در جوامع محسوب مي شود، عملكرد ناپسندي كه بر اساس آنچه تا به امروز در سطح جامعه مطرح بوده است شخصي كه به مواد مخدر اعتياد دارد نه به عنوان يك متهم بلكه بايد به وي به ديد يك بيمار نگاه كرد ، تمامي اين موارد زماني در جامعه  امروزي پاسخگو است كه در مورد يك آقا صحبت كرده باشيم چرا كه در صورتي كه يك زن معتاد باشد شرايط تغيير مي كند و با يك ديد متهم و شخصي كه كاري غير عرف انجام داده است نگاه مي شود هرچند اعتياد در كل و براي هر گروهي از زنان و مردان عملي ناشايست است اما بايد افرادي را كه به اين راه رفته اند با رفتاري صحيح به زندگي بازگردند.

گرفتار شدن در گرداب اعتياد براي هر دو گروه از زنان و مردان در جامعه رفته رفته تبعات جبران ناپذيري را براي آن ها و حتي خانواده هايشان به همراه دارد خطراتي كه گاها افراد را تا پايان عمر همراهي مي كنند و جزئي جدايي ناپذير از زندگي آن ها مي شود.

باي، جامعه شناس در تبیین منشأ اجتماعی اعتياد مي گويد: زندگی در مناطق محروم، فقر شدید، خانه های مخروبه، خانواده های از هم پاشیده و سایر نابسامانی ها منظومه عواملی است که باعث انحرافات رفتاری از این گونه می گردد.

وي گفت: اعتیاد اثرات سؤ زیادی بر سطح خانوادگی افراد دارد. فی المثال طلاق می تواند به عنوان یکی از نتایج همراه کننده اعتیاد تلقی شود اما اي كاش مشكلاتي كه براي معتادان به وجود مي آيد سطحي و گذرا باشد اما از آنجا كه هيچ كار عبثي بدون تاوان نيست متاسفانه در اين ميان برخي معتادان در اين راه بايد تاوان بسيار سنگيني بپردازند تاواني به گراني تمامي عمر و جواني.

افرادي كه به مواد مخدر متفاوتي اعتياد پيدا كرده اند براي خوب كردن حال خويش و براي به دست آوردن مواد مخدر مورد نياز خود به هر روش و هر شخصي متوسل مي شوند كه در اين ميان ممكن است به انواع بيماري هاي مختلف مبتلا شوند به همين منظور در سال هاي اخير مراكز مختلفي جهت كنترل و كاهش آسيب هاي اجتماعي با نام dic افتتاح شده است.

**در مراكز گذري كاهش آسيب اجتماعي چه مي گذرد؟

مفهومDIC مخفف Drop in Center و به معنای مرکز گذری کاهش آسیب است. این مراکز برای کنترل آسیب‌های اجتماعی اعتیاد به وجود آمده و معتادان پرخطر و در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی نظیر ایدز، با مراجعه به این مراکز، از امکانات رایگان مثل سرنگ و برنامه‌های آموزشی رایگان این مراکز استفاده کنند.

در مراکز DIC کارکنان مرکز متعرض مصرف مواد معتادان نمی‌شوند و معتادان برای گرفتن وسایل بهداشتی مثل سرنگ و سوزن استریل به این مراکز مراجعه می کنند تا بتوانند مواد را با وسایل یک بار مصرف و از طریق بهداشتی تزریق کنند.

فلسفه وجودی DIC این است که کارمندان مرکز DIC نباید متعرض مصرف مواد شوند و با علم به اینکه معتادان مصرف‌کننده و عمدتاً به‌صورت تزریقی نیز مصرف می‌کنند صرفاً باید به آنها وسایل بهداشتی برای تزریق ایمن و رفتار جنسی کم خطر ارائه شود و در کنار این خدمات، اگر فرد معتاد داوطلب بود می تواند از خدمات مشاوره ای نیز بهره مند شود.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در اين خصوص مي گويد:معتادان مراکز DIC بهبودیافته نیستند و فقط سرنگ می‌گیرند.

وی گفت: اگر فرد مسئولی که از فلسفه و کارکرد مراکز DIC اطلاع دارد ادعا کرده باشد که افراد بهبودیافته به مراکز DIC مراجعه می کنند و به این دلیل، نیروی انتظامی را مورد حمله قرار داده باشد هیچ عنوانی برای این اقدام، مناسب تر از نشر اکاذیب به قصد آسیب و زیر سؤال بردن دستگاه های قانونی کشور مثل نیروی انتظامی و دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر نیست.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: واضح است که کسانی که کارت درمان دارند به مراکز DIC مراجعه نمی کنند بلکه افرادی که به دنبال وسایل تزریق برای خود هستند به مراکز DIC مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: در آیین‌نامه اجرایی ذیل ماده ١٦ قانون مبارزه با موادمخدر که توسط دفتر حقوقی دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر تدوین و به تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است، تأکید شده که معتادان متجاهر فارغ از داشتن کارت درمان باید توسط نیروی انتظامی جمع آوری و به مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان (موضوع همان ماده) ارجاع شوند.

بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماده ١٦ قانون مبارزه با موادمخدر، معتادانی که نتوانند یا نخواهند از خدمات درمان و کاهش آسیب اعتیاد به‌صورت داوطلبانه استفاده کنند و همچنان تجاهر به اعتیاد کنند با حکم قضایی به یکی از مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب ارجاع می‌شوند.

هرچند در عملياتي شدن اين طرح اما و اگر هاي متفاوتي وجود دارد اما شايد بتواند تا حدودي از آسيب هاي موجود در كشور بكاهد، حال با توجه به اجرایي شدن اين طرح در برخي از استان هاي كشور اميد است آسيب هاي به وجود آمده در پس عدم وجود رعايت بهداشت در مصرف اعتياد رفته رفته كاهش يابد تا آينده ي كودكان در راه با اعتياد گره نخورد.

انتهای پیام/
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب: 422503
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *