۰
گزارش چهاربهاران از مصوبه اخیر مجلس برای بازنشستگان و تاثیر آن در افزایش بیکاری؛

بازگشت بکار بازنشستگان در فضای بیکاری کشور/ چراغ سبز مجلس به بازنشستگان و چراغ قرمز برای جویندگار کار

مصوبه اخیر مجلس برای بازنشستگان در حالی به تصویب رسید که بیکاری در جامعه به اوج خود رسیده است.
بیکاری
بیکاری
به گزارش چهاربهاران، مجلس در چند روز گذشته مصوبه‌ای با اعلام ممنوعیت اشتغال سالمندان و تاکید به دستگاه‌ها در تغیین تکلیف آنها؛ راه‌های ادامه اشتغال به کار بخشی از بازنشسته‌ها را هم باز گذاشته و به آن رسمیت قانونی بخشید.
تبصره ۲ این مصوبه  مقرر می‌کند که دستگاه‌های موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند؛ این مصوبه راه را برای بازگشت تعداد زیادی از بازنشستگان به کار را برای شرایط خاص فراهم می کند.
سیر صعودی بازگشت بکار و تاثیر عوامل اقتصادی
بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر تعداد یک میلیون بازنشسته مشغول بکار در کشور وجود دارند و هرساله بر این آمار افزوده می شود البته باید پذیرفت علت عمده بازگشت بکار این قشر زحمت کش به کار شرایط نامطلوب اقتصادی و دلیل نیازمندی آنان برای تامین مخارج زندگی است وحقوق دریافتی کفاف زندگی انان را نمی کند.
یافتن شغل سی سال دوم کم کم به موضوعی معمولی بین بازنشستگان مبدل گشته و از قبل بازنشستگی بدلایل عمدتا اقتصادی به دنبال یافتن شغل هستند.
بر اساس آمارهای موجود بیشتر از 90 درصدی بازنشستگان پس از بازنشستگی در شرکتهای خصوصی جذب به کار شده اند و پیمانکاران و صاحبان شرکت اعتماد بیشتری بلحاظ تجربه واعتماد کاری به بازنششستگان دارند.
تأمین مخارج  زندگی باعث اشتغال مجدد بازنشستگان می شود
دولت باید با افزایش حقوق ماهیانه و رفع مشکلات اقتصادی باعث بهبود وضعیت زندگی این قشر را فراهم کنند تا پس از سه دهه کار وتلاش بازنشستگی خود را در فضای آرامی سپری کنند.
یک کارشناس ارشد جامعه شناسی علت نیاز بازنشستگان بکار را، تحت پوشش قراردادن فرزندانی دانست  که اغلب بیکارند و یا بیکاری پنهان دارند و همچنین مخارج دانشگاه، مدرسه و تامین اقلام مورد نیاز ازدواج و مسکن بر دوش پدرانی است که با دریافتی اندک بازنشستگی زندگی خود را سپری می کنند.
فریبا فروزان افزود: دریافتی اکثر بازنشستگان را اگر بر مبنای خط فقر بسنجیم اکثرا زیر خط فقر هستند و باعث می گردد عرصه های شغلی را مجددا به ضرر جوانان جویای کار اشغال کنند.
بجای بازگشت بازنشستگان به کار دولت به افزایش حقوق آنان اهتمام ورزد
افزایش حقوق و ارائه خدمات رفاهی مطلوب به بازنشستگان راهکاری مناسب برای جلوگیری از بازگشت به کار بازنشستگان است.
نزدیک شدن حقوق ماهیانه بازنشستگی به میزان واقعی و متناسب با وضعیت اقتصادی جامعه باید در دستور کار دولتمردان قرار گیرد در غیر این صورت این روند روند صعودی بخود گرفته و به لحاظ روانشناسی تاثیرات منفی بر روی این قشر زحمت کش و همچنین برای جوانان بیکار خواهد گذاشت.
محسن بیچندی فارغ التحصیل بیکاربیان کرد: بالا رفتن سن بیکاران، پارتی بازی، دانشگاه را محلی موقت برای گذران وقت قرار داده است ودانشجویان هیچ امیدی برای یافتن شغل ندارند و اشتغال مجدد بازنشستگان داغی مجدد بر دل فارغ التحصیلان جویای کار است.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 422478
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *