۰
گزارش چهاربهاران از حرکت خودجوش اجتماعی که نیاز به فرهنگ سازی دارد؛

نامهربانی مسولان چابهاری به دیوار مهربانی/ لزوم فرهنگ سازی برای ایجاد دیوار مهربانی

دیوار مهربانی در ایستگاه اول در بندر چابهار به بن بست بی اعتنایی و عدم حمایت مسولان رسید.
دیوار مهربانی
دیوار مهربانی
به گزارش چهاربهاران، حس هم دوستی ونوع دوستی از ارزشهای اجتماعی جوامع است که به انسان بودن ارزش و جایگاه و تعالی می بخشد؛ دیوار مهربانی واژه ای است که چندی پیش در کشور رواج پیدا کرده و شهر به شهر دیوارهای مهربانی در همه جا میزبان انسانهایی باشد که بی چشمداشت و پوشاک و لوازمی که به ان نیاز چندانی ندارند برای نیازمندان بر دیورا مهربانی جای بگذارند.
 
این عمل خیرخواهانه به سرعت در شهرهای استان سیستان و بلوچستان نیز گسترش پیدا کرد که در این مدت کوتاه و در این فصل سرد زمستان دیواری با شعار،نیاز داری بردار،نیاز نداری بذار دل بسیاری از فقرا و نیازمندان را شاد کرد.
 
دیوار مهربانی مختص فقرا و ثروتمندان نیست
 
دیوار مهربانی همچنان که از شعار درج شده بر روی دیوارش پیداست شامل اقلامی می شود که شهروندان استفاده چندانی از آن نمی کنند و ممکن است همان قلم جنس برای شخصی دیگر ضروری باشد.
 
نکته مهم اجتماعی دیگر در این رابطه فرهنگ نادرست استفاده از پوشاک و سایر ضروریات فردی زندگی است که اتفاقا بیشتر در افراد متوسط و متوسط به پائین جامعه دیده می شود و به نوعی اسراف بیشتر در این قشر به وجود می آید.
 
لزوم فرهنگ سازی در ایجاد دیوار مهربانی
 
دیوار مهربانی نیز مانند دیگر حرکتهای خودجوش اجتماعی نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد بسترهایی برای رفع آسیب شناسی دارد.
 
گذاشتن لباس و کفشهای مندرس و بسیار کهنه و پاره نوعی توهین به اقشار نیازمند جامعه است که باید در نظر داشت اشخاص ابرومند نیز طبق مطالب قبلی ممکن است مخاطب دیوار مهربانی باشند و به سبب مشکلات و فشارهای اقتصادی موجود برای نیاز به برخی از اقلام این دیوار باشند لذا طبق سفارش ها و تاکیدات دین مبین اسلام و قران در آیه  267  سوره بقره می فرماید: انفاق بایستی از بهترین قسمت انتخاب شود نه از اموال کم ارزش.
 
نامهربانی مسئولین بندر چابهار با دیوار مهربانی
 
شهرستان چابهار بندری توریستی که چند سالی است با تبلیغات و حضور مسئولین بلند پایه و انعکاس رسانه ای گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط کشور جذب کرده است و در بخلاف جاهای دیدنی و بسیار بکر و زیبا،دارای  فقری نهفته  در سایر نقاط و بیشتر در روستا هاست که به دلیل خشکسالی مجبور به مهاجرت به بندر چابهار و حاشیه نشینی شده اند.
 
با اینکه ایجاد دیوار مهربانی در کنار سایر مهربانی های خیرین در امر مدرسه سازی و اقدامات انسانی دیگر می تواند گوشه ای از حل مشارکت مردم در اقدامات عام المنفعه باشد ولی مسئولین نهاد های مردمی و دولتی نیز باید در این زمینه و از این حرکات حمایت و مساعدت کنند.
 
پیشنهاد ایجاد این دیوار چندی است که توسط مردم، بخصوص گروه های اجتماعی فعال در این زمینه به نهادهای ذیربط بخصوص شهرداری پیشنهاد شده ولی متاسفانه تاکنون به گفته شهرداری بسترهای لازم را برای ایجاد این دیوار فراهم نشده است.
 
شایسته است این نهادها در کنار مردم و گروه های فعال اجتماعی با هم نوایی و تعامل بتوانند ضمن مشارکت در این امر خیر، با شیوه ای مناسب و منظم و سازمان یافته در راستای حمایت و از نیازمندان و محرومان جامعه گام بردارند.
 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 422442
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *