به گزارش
چهاربهاران، مالکی در جمع مدیران ارشد سیستان و بلوچستان در استانداری این استان، بابیان اینکه لازمه تجارت، حملونقل و زیرساختهای آن است، اظهار کرد: بر اساس برنامه توسعه بندر چابهار، قرار است سالانه 86میلیون تن کالا از طریق این بندر جابجا شود، که اگر جادههای استان گنجایش این حمل و نقل را نداشته باشد، فعلاً ریل و هواپیما هم از عهده جابجایی این حجم کالا ناتوان است.
وی ادامه داد: منابع اعتباری برای ساخت راهآهن چابهار- زاهدان خیلی کم است بطوریکه در قانون بودجه امسال تنها 30 میلیارد تومان برای این طرح اختصاص یافته که اصلاً پاسخگوی بزرگی پروژه نیست زیرا با این مبلغ تنها 10 کیلومتر ریل ساخته میشود.
مالکی بابیان اینکه بر اساس تفاهمنامه ایران و هند قرار است این کشور 250هزار تن ریل به ایران بدهد، افزود: اگر بخشی از این ریل به راهآهن چابهار-زاهدان اختصاص یابد، میتواند در روند پیشرفت این طرح کمک کند.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بابیان اینکه تا زمانی که این خط ریلی آماده شود، باید از جادههای استان در حملونقل استفاده کنیم، گفت: محور چابهار تا میلک 870 کیلومتر است که تا کنون فقط 125 کیلومتر آن دو بانده شده است، برای دو بانده شدن این محور باید موافقت کمیسیون ماده 215 سازمان مدیریت و برنامهریزی را بگیریم.
این مسئول بیان کرد: اگر توسعه بنادر را با شرایط فعلی تصادفات جادههای استان داشته باشیم، بعداً دچار مشکل خواهیم شد.