۰
مدير عامل شركت گاز سيستان و بلوچستان بیان کرد:

چشم‌انداز گازرسانی به استان، تأمين سوخت قطب سوم پتروشيمي كشور در چابهار

مدير عامل شركت گاز سيستان و بلوچستان گفت: بر اساس سياست هاي كلان کشور و برنامه دولت، چابهار در آينده‌ی نزديك به قطب سوم پتروشيمي كشور تبديل مي شود و بر اين اساس برنامه ريزي تامين گاز مصارف بخش صنعتي اين بندر مهم كشور ضروري است و اين مهم در برنامه عمراني ما جايگاه ويژه اي دارد.
شركت گاز
شركت گاز
به گزارش چهاربهاران، طهرانی افزود: از اين رو قرار دادن لوله گازي به قطر 56 اينچ براي مصارف صنعتي آينده سيستان و بلوچستان كار علمي و حساب شده بود و در چشم انداز 1404، بخش صنعت اين استان 70 درصد از كل مصرف گاز منطقه را تشكيل خواهد داد.
وی بيان كرد: بسياري از طرح هاي صنعتي كه در چشم انداز تحول اقتصادي برای بندر چابهار پيش بيني و اجراي آن آغاز شده است، نياز به مصرف بالاي گاز دارند.
وي گفت: شركت ملي گاز اين نياز را در برنامه هاي خود پيش بيني كرده است و طرحهاي اجرا شده به يقين موجب تحول صنعتي و اقتصادي و اشتغال پايدار در منطقه مي شود.
وی اظهار داشت: حمايت هاي دولت و تامين بودجه لازم براي اجراي پروژه گازرساني به سيستان و بلوچستان اين امكان را فراهم كرده است تا در آینده نزدیک تمام شهرهاي استان از نعمت گاز طبيعي بهره مند شوند.
جزئیات سه فاز گاز رسانی به سیستان‌و‌بلوچستان
مدیرعامل شرکت ملی گاز سیستان و بلوچستان گفت: در موافقت‌نامه‌ای که بین شرکت کیسون و شرکت ملی گاز استان منعقد شده است  سه فاز برای گاز رسانی به شهرهای استان سیستان وبلوچستان تعریف شده است.
وی اظهار کرد: طرح گاز رسانی به استان در چهار شهر زاهدان، خاش، چابهار کنارک و زابل در مرحله اول گاز رسانی تعریف شده که افق گاز رسانی به این شهرها چهار سال است.
وی اضافه کرد: در مرحله نخست گاز رسانی به استان ۳۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و۸۰۰ میلیون دلار گاز رسانی می‌شود.
وی با بیان اینکه گازرسانی به شهرها در ابتدا به صنایع و نیروگاه‌ها اختصاص می‌یابد، افزود: از محل مابه‌التفاوت قیمت سوخت گاز و سوخت‌های قدیمی، صرفه‌جویی خوبی در اعتبار داریم که می‌توان از این صرفه‌جویی برای مراحل بعدی این پروژه استفاده کرد.
این مسئول با اشاره بر اینکه ضمانت تأمین اعتبار گازرسانی به استان را وزارت نفت انجام می‌دهد، تصریح کرد: زمانیکه گاز به شهرها برسد و همچنین جایگزینی سوخت انجام شود، وزارت نفت  اعتبار را به این بخش اختصاص خواهد داد.
طهرانی ضمن بیان اینکه به دلیل استفاده از منابع اعتباری باید مصوبه شورای اقتصاد برای این طرح گرفته می‌شد، خاطرنشان کرد: در ۱۸ آذر ۱۳۹۳ طرح گازرسانی به استان به تصویب شورای اقتصاد رسید که بر اساس آن، شرکت ملی گاز از طریق شرکت مهندسی توسعه (متولی اجرای این طرح) خطوط انتقال گاز را به مناقصه شرکت مهندسی نفت و گاز کیسون (برنده مرحله اول مناقصه) قرارداد که پس از تنظیم تفاهم‌نامه و امضای موافقت‌نامه با حضور وزیر نفت، در سیستان‌وبلوچستان توسط شرکت کیسون و شرکت ملی گاز عملاً این پروژه در فاز اجرایی قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی گاز استان افزود: در موافقت‌نامه‌ای که بین شرکت کیسون و شرکت ملی گاز استان منعقد شده است سه فاز برای گاز رسانی به شهرهای استان سیستان وبلوچستان تعریف شده است.
وی اضافه کرد: فاز اول گازرسانی به شهر زاهدان که شامل اجرای خط ایرانشهر به زاهدان است به همراه خط لوله‌ای که کار می‌شود فیبر نوری که جزء استانداردهای ملی گاز است هم جهت کارهای مخابراتی همراه خط لوله دفن می‌شود.
طهرانی با اشاره بر اینکه انشعاب گازرسانی ابتدا به نیروگاه زاهدان است گفت: هدف از اجرای خط لوله گازرسانی به نیروگاه و شهرستان زاهدان و همچنین روستاهای اطراف آن است که ابتدا گاز را به نیروگاه می‌رسانند سپس برای ادامه پروژه و تداوم کار از محل جایگزینی سوخت در مرحله اول تأمین مالی خواهد شد.
وی ادامه داد: مرحله اول گاز رسانی ۱۴۲میلیون دلار شامل 75 درصد کل پروژه است که از این محل اعتبار تأمین خواهد شد.
این مسئول در ادامه اظهار کرد: فاز دوم طرح گاز رسانی به چابهار و خود شهر زاهدان است که علاوه بر خطوط انتقال بین شهری خود شهرها هم در این طرح قرارگرفته‌اند.
وی گفت: در سال ۹۳ نیروگاه گازی بمپور مورد بهره‌برداری از گاز طبیعی قرار گرفت و از همان محل هم تأمین مالی خط لوله ایرانشهر انجام که از این طریق۲۸۰۰میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی شد.
وی با اشاره بر اینکه نیروگاه بخار ایرانشهر برای سال94-95 پیش‌بینی‌شده است، خاطرنشان کرد: خط ایرانشهر-چابهار به لحاظ اهمیت بالا برای استان از لحاظ  صنایع فولاد و آب‌شیرین‌کن هزینه زیادی را برای اجرای خط مصرف می‌کند.
وی همچنین ضمن بیان اینکه فاز سوم گاز رسانی به خاش و زابل است، تصریح کرد: خط انتقال خاش 90 کیلومتر با قطر 16اینچ است که شبکه‌گذاری شهر خاش، روستاهای خاش و بعد از آن خط زابل است که از زاهدان به زابل حدود 80 کیلومتر خط با قطر 36 اینچ و از دوراهی زابل 120 کیلومتر خط 20 اینچ  می باشد که تأمین مالی در این قسمت فاز ، 313میلیون دلار اعتبار پیش‌بینی‌شده است و حدود17.14درصدِ پروژه را پوشش می‌دهد.
طهرانی افزود: در مجموع با اجرای فاز سوم گاز رسانی 1825میلیون دلار معادل 9درصد کل خانوار استان تحت پوشش طرح گازرسانی قرار می‌گیرند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز استان بیان کرد: مابقی شهرهای استان در مرحله دوم گازرسانی قرار می‌گیرد که در حال حاضر مطالعات نیک شهر، قصرقند، نوک آباد، سراوان و مهرستان در حال انجام است که نتایج آن به ستاد ارسال خواهد شد.
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 422403
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *