۰
گزارش چهاربهاران از دستاوردهای سفر استاندار سیستان و بلوچستان به گوادر پاکستان؛

گام دولت در افزودن مبادی رسمی مرزی با پاکستان/ مطالبه امنیت مرزی مهمتر از توسعه اقتصادی است

دولت با هدف افزودن مراودات و رونق کسب و کار در مرز مبادی رسمی مرزی را افزایش می دهد.
پاکستان
پاکستان
به گزارش چهاربهاران، گوادر پاکستان موازی با بندر چابهار در حال تکمیل فازهای توسعه اسکله است و چندی پیش این بندر به مدت 47 سال به اجاره کشور چین درآمد.بازدید استاندارد از روند توسعه بندر گوادر بررسی میزان توسعه این بندر در مقایسه با چابهار تحلیل می شود.
 
رقابت سرسخت چین وهندوستان به عنوان دو کشور پرجمعیت دنیا که بیش از یک سوم جمعیت دنیا را دارند دو رقیب دیرینه در اقتصاد آسیا محسوب می شوند واجاره این بندر توسط چشم بادامیها برنامه ریزی دراز مدت آنها در تسخیر بازار جنوب آسیا و انتقال کالاهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس به چین از طریق بندر گوادر است.
 
رقابت بندر گوادر و چابهار از نگاه عام به نفع گوادر رقم می خورد در حالی که در خوشبینانه ترین حالت چین کالاهای مورد نیاز خودرا به سبب نزدیکی آن بندر به دلیل همسایگی با پاکستان به چین مسافت وبه دلیلی مسافت  کمتری نسبت به ایران تامین می کند.
 
مطالبه امنیت مرزی باید در دستور کار جدی دولت از پاکستان قرار گیرد
 
بی ثباتی  وناامنی در پاکستان و همسایه شمالی اش یعنی افغانستان موجب شده کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان بندر چابهار را به عنوان بهترین گزینه برای انتقال کالا در نظر بگیرند وسفر هفته گذشته رئیس جمهور افغانستان به چابهار و تاکید بر افزایش مراودات تجاری و ترانزیت کالات از طریق بندر چابهار نشان دهنده این ادعاست.
 
امنیت فاکتوری بسیار مهم وتاثیر گذار در سرمایه گذاری اقتصادی است و از شاخصه های اصلی ان محسوب می شود بنابراین مطالبه جمهوری اسلامی ایران از دولت پاکستان در وهله اول باید مطالبه امنیتی و مبارزه به گروهکهای معاند باشد.
 
موقعیت بسیار خوب ایران در کریدور هوایی و کریدور جنوب-شمال و همچنین راه ارتباطی بسیار مناسب با آسیای مرکزی ایجاب می کند دولتمردان برنامه دراز مدتی برای توسعه شاخصه های امنتی برای استان در نظر بگیرند تا شاهد ناامنی و شرارت مزدوران و جیره خواران بیگانه نباشیم که نامنی به نفع هیچ جریان و جناحی نیست و به نوعی برباد دهنده فرصتهای استثنایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه برای ترانزیت کالا خواهد بود.
 
حوادث تروریستی موجب کاهس روند توسعه ایالت بلوچستان شده است
 
سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان به مباحث امنیتی میان دو استان اشاره کرد و گفت: مشکلاتی که اشرار در مرزها ایجاد می کنند موجب نگرانی و نارضایتی سیستم امنیتی ایالت بلوچستان شده است.
 
نواب ثناالله زهری بیان داشت: پاکستان برای مدتی درگیر مباحث تروریستی بود که این امر موجب کاهش روند توسعه می شود.
 
افزود: با انجام عملیات های گوناگون توانسته ایم حدود 90 درصد از از حوادث تروریستی را کاهش دهیم.‎وی
 
آمادگی پاکستان برای واردات گاز از ایران ‎اعلام
 
سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان با اشاره به کمبود برق در ایالت بلوچستان تصریح کرد: پاکستان آمادگی امضای قرارداد هزار مگابایتی برق را دارد. 
 
وی ادامه داد: پاکستان به شدت با کمبود گاز مواجه است و ما آمادگی خود را برای واردات گاز از ایران اعلام می کنیم.
 
توافق برای صادرات 100 مگاوات برق به پاکستان
 
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایران آمادگی صادرات برق تا سقف یکصد مگاوات به پاکستان را دارد.
 
 وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان آماده همکاری در زمینه های گوناگون صنایع بزرگ چون سدسازی، نیروگاه و غیره را دارد افزود: انعقاد  قرارداد برای صادرات هزار مگاوات برق به کشور پاکستان پس از بررسی‌های کارشناسی در اولویت قرار دارد.
 
بازگشایی سه مرز رسمی میان استان سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان
 
استاندار سیستان و بلوچستان از بازگشایی سه مرز رسمی میان این استان و ایالت بلوچستان پاکستان خبر داد و گفت: وجود 900 کیلومتر مرز بین ایران و پاکستان با یک گذر مرزی رسمی زیبنده دو کشور نیست و در تلاشیم تا حداقل سه مرز دیگر را به طور رسمی بازگشایی کنیم.
 
علی اوسط هاشمی در ادامه سفر به بندر گوادر ایالت بلوچستان پاکستان دوشنبه شب در دیدار با حکمران این ایالت با اشاره به بازگشایی مرز رسمی بین ایران و پاکستان افزود: بازگشایی مرز ریمدان، پیشین و کهک به طور رسمی در دستور کار قرار دارد.
 
استاندار سیستان و بلوچستان از روز شنبه به منظور بازدید از طرحهای توسعه بندر گوادر عازم جنوب ایالت بلوچستان پاکستان شد. 
 
 انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 422382
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *