۰
گزارش چهاربهاران از سایه سنگین بی‌توجهی بر سر ورزش كريكت چابهار؛

تنها ورزشگاه تخصصي "كريكت" كشور در سايه كمبود اعتبار خاك مي خورد/ كريكت چابهار در ايستگاه بي پولي دولت

تنها ورزشگاه تخصصي "كريكت" كشور در شهرستان چابهار در سايه كمبود اعتبار و بی توجهی مسولین خاك مي خورد.
کریکت
کریکت
به گزارش چهاربهاران، ورزش كريكت يكي از قديمي ترين و گسترده ترين ورزشهاي جهان است كه براي درك بهتر نگاهي اجمالي به سابقه اين ورزش در سطح جهان، كشور و شهرستان چابهار خواهيم داشت؛ اين ورزش در سال 1478 ميلادي در شمال شرق فرانسه آغاز شد و در ادامه در سال 1598 ميلادي به انگليس رسيد اما تا سال 1646 هيچ مسابقه اي در سطح جهان برگزار نشد.
اين ورزش بعدها در ولز، استرالیا، کنیا، زیمباوه، نپال، نیوزیلند،آفریقای جنوبی و جزایر انگلیسی زبان دریای کارائیب که با عنوان هند غربی است، رشد پيدا كرده و توانست در مسابقات بين المللي راه يابد و سالها بعد بعنوان پرطرفدارترين ورزش كشورهاي بنگلادش، پاكستان، هند و سريلانكا شد.
اما اين ورزش بسيار جذاب و با نشاط پس از پيروزي انقلاب اسلامي توسط ايرانيهاي مقيم كشورهاي قاره به ايران آمد و توانست بعنوان ورزش پرطرفدار در بين ايراني ها رواج پيدا كند و جوانان و علاقه مندان بسياري به سمت اين ورزش روي آوردند.
اگر نگاهي به تاريخچه كريكت در چابهار بياندازيم؛ اين ورزش توسط پاكستاني هاي مقيم چابهار در سال 1360 به اين شهرستان آمده است و شهرداري اين شهرستان در همان سالها براي اين ورزش سنگ تمام گذاشته و مكاني هرچند كوچك و موقتي را براي فعاليت اين ورزش اختصاص داده و سبب گسترش هرچه بيشتر كريكت در شهر هميشه بهار چابهار شده است.
اين ورزش به جهت همسايگي با كشور پاكستان و شهرهاي كويته، پنحگور و گوادر و نيز بندري بودن شهرهاي چابهار و كنارك و تردد بسيار زياد تجار و بارزگانان به اين بنادر سبب شده تا اين ورزش بسيار جذاب و مفرح هر روز توسعه و رواج پيدا كند و بر تعداد ورزشكاران اين رشته افزوده شود.
در طي 34 سال كه از اين رشته ورزشي در شهرستان هاي چابهار و كنارك مي گذرد، ورزش دوستان و علاقه مندان به اين ورزش با نشاط و جذاب مقام هاي بسيار زيادي را در سطح كشوري و حتي بين المللي كسب كرده اند و باعث افتخار كشور ايران اسلامي در جهان شدند.
اما اگر پاي درد و دل ورزشكاران اين رشته بنشيني به راحتي حسرت عدم حمايت دولت از اين ورزش را در چشمان آنان مي بيني و اگر گوش به صحبتهايشان بدهي خواهي دانست كه عدم حمايت دولت از اين ورزش، آنان را از ادامه اين رشته ورزشي نااميد و مايوس كرده و متاسفانه وزارت ورزش و جوانان و اداره كل ورزش و جوانان سيستان و بلوچستان هم به اين ورزش توجه ندارد و اين وزرات بجاي استعداديابي در حال استعدادسوزي است و در پي بي تدبيري مسئولان جوانان و ورزشكاران بسياري از ورزش كناره گيري كرده و به انحراف و تباهي كشيده شده اند.
اما در اين ميان افرادي هم بودند كه منتظر حمايت هاي دولت ننشسته و خود حمايت از اين ورزشكاران و جوانان را به جهت عدم انحراف آنها به سمت اعتياد و شغل هاي كاذب به دست گرفته و براي آنها باشگاه احداث و هزينه ها و امكانات آنها را تامين كردند و تيم هاي را از اين استان به كشور پاكستان اعزام كردند كه اين تيم قدرتمند توانست براي نخستين بار در سال 1380 تيم كويته پاكستان را شكست دهد و افتخاري براي كشور ايران كسب كند و با افتخار آفرینی سایه بی پولی دولت را با غیرت و تعصب خود کم رنگ کردندو در مجموعه ورزش شهرستان چابهار کارنامه نسبتا موفقی از خود برجا گذاشتند.
از آن سال ها به بعد ورزشكاران كريكت چابهار به دلیل مشکلات مالی و بی پولی در بسیاری از عرصه‌ها حضور نداشتند اما در دو مسابقه بین المللی و آسيايي كه در سال 88 برگزار شد توانستند
مقام هاي طلا و نقره را كسب كنند و باعث سربلندی و افتخار برای ورزش ایران شدند.
اما بي پولي و عدم حمايت دولت از اين ورزش به اينجا ختم نمي شود و مشكل اصلي اين ورزشكاران نبود مكاني استاندارد و تخصصي براي اين ورزش است.
در اين ميان مسئولان زيادي مانند هميشه وعده و شعار دادند اما عمل نكردند يكي از اين مسئولان اقبال سكندر مدير توسعه كريكت خاورمیانه و نماینده کنفدراسیون آسیا بود كه وعده احداث مكاني براي اين رشته را در 6 سال گذشته داده اما اين وعده نيز به ليست وعده هاي بي عمل مسئولان اضافه شده است و تاكنون حتي سازمان منطقه آزاد چابهار و اداره ورزش و جوانان اين شهرستان هيچگونه تلاش و كوششي براي احداث مكاني جهت اين ورزش نكرده است.
پروژه بزرگترين ورزشگاه تخصصي كريكت كشور در چابهار به دليل كمبود اعتبار متوقف شده است
رييس اداره ورزش و جوانان شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه پروژه احداث سالن ورزشي كريكت 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است، اظهار كرد: با توجه به اينكه تا كنون دو ميليارد و 500 ميليون ريال جهت احداث از اعتبارات بودجه استاني و ملي هزينه شده است اما اين اعتبارات كافي نبوده و بدليل كمبود اعتبارات اين پروژه متوقف شده است.
لعل بخش امیری گفت: اين مكان ورزشي در دست احداث تنها ورزشگاه تخصصي كريكت در سطح كشور است كه ظرفيت سه هزار تماشاگر را دارد اما اين روزها به دليل عدم اعتبار جوانان از اين ورزش نااميد شده اند و ديگر استقبال نمي كنند.
وي گفت: زمین کریکت پارک بهاران در زمینی به مساحت ۲۴ هزار متر مربع با همکاری شهرداری به پیمانکار واگذار شده است و به مرحله اجرا درآمد.
ورزش كريكت چابهار در مظلومیت به سر می‌برد
وي یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات پیش‌روی این ورزش را کمبود بودجه بیان کرد و گفت: اکثر هیئت‌های ورزشی با این مشکل دسته و پنجه نرم می‌کنند و هیچ اعتباری به حساب هیئت واریز نمی‌شود و هیئت كريكت چابهار اکنون خودگردان است.
امیری با بيان اينكه 90 درصد اعضاي ورزشي تيم ملي از ورزشكاران شهرستان چابهار هستند، تصريح كرد: در چابهار هشت تیم بزرگسال کریکت و چهار تیم جوانان و نوجوانان به مربیگری اصغر رئیسی از مربیان طراز اول کشور است.
وي با اشاره به نيازهاي ورزشي شهرستان چابهار، افزود: اين شهرستان به 5 زمين چمن فوتبال نياز دارد كه به دليل عدم اعتبارات ورزشكاران اين شهرستان در زمين هاي خاكي ورزش مي كنند.
وي اذعان كرد: براي ورزش هاي ساحلي بومي نيز مكاني وجود ندارد و دستگاه هاي زيرربط تاكنون براي حل اين مشكلات و پيشرفت ورزش شهرستان چابهار هيچگونه كوشش و تلاشي نكرده اند.
امیری در پاسخ به سوال خبرنگار چهاربهاران، در خصوص حمايت منطقه آزاد چابهار از ورزشكاران كريكت، گفت: قرار است مسابقات بین المللی کریکت با حضور شش تیم خارجی (عمان، قطر، امارات، پاکستان، افغانستان) و دو تیم ایرانی زیر نظر فدراسیون برگزار شود و در اين خصوص مسئولان منطقه آزاد چابهار قول همكاري و مساعدت را داده است.
وي اذعان كرد: تعداد ورزشكاران اين رشته در شهرستان چابهار در رده هاي سني نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به بيش از 35 نفر بازيكن ملي پوش رسيده است.
اميري اظهار كرد: اين ورزش در حال حاضر در چابهار و روستای های حومه شامل نوبندیان، دشتیاری،بالاد، نگور، تیس، رمین، حوت آباد، کمب و عشایر دارای تیم های رسمی است.

 
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 422251
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *