۰
به بهانه روز نابینایان و عصای سفید؛

لزوم تغییر فرهنگ ونگرش مردم نسبت به حقوق اجتماعی نابینایان/ تکریمی که فقط خاص یک روز است

نابینایان این روشندلان به عنوان عضوی از جامعه دارای حقوق اجتماعی و فردی هستند که شایسته است باید در راستای تحقق آنها ادارات ونهادهای ذیربط برنامه ریزی کنند.
نابینان
نابینان
به گزارش چهاربهاران، ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه هر سال به نام روز عصای سفید به عنوان سمبل نابینایان نام گذاری گردیده است. در این روز به حقوق اجتماعی این قشر به عنوان روشندلان جامعه ارج نهاده می شود.
نابینایان به جهت نوع معلولیت نیازمند مراقبتهای بسیار خاص و ویژه ای هستند و می طلبد نهادهای ذیربط بسته به نوع نیاز نابینایان خدمات دائمی و همراه با مراقبت برای آنها تامین وارائه نمایند.
تحصیل، اشتغال، ازدواج، مناسب سازی محیط شهری برای تردد، عدم دسترسی به حداقل امکانات و حقوق شهروندی، نبود وسایل توانبخشی و کمک توانبخشی استاندارد مانند عصا از مواردی است که دولت بایستی برای نابینایان به عنوان بخشی از جامعه تهیه کنند.
لزوم تغییر فرهنگ ونگرش مردم نسبت به حقوق اجتماعی نابینایان
رسانه های جمعی بخصوص تلویزیون به عنوان رسانه ملی بایستی نسبت به تغییرنگرش ونگاه عموم جامعه نسبت به نابینایان اطلاع رسانی کنند و عدم اطلاع و آگاهی معلولین، بخصوص نابینایان به توانایی واستعدادهایشان از آسیبهای جدی این قشر بوده که رسانه ها نقش اساسی در این زمینه دارند.
آموزش و پرورش نیز می تواند در نظام آموزشی خود آشنایی با معلولین ونیازهای آنان را به دانش آموزان در دروس مدارس بگنجاند تا بتوانند نسبت به توانائیهای این قشر آگاهی کسب نمایند.
حضور معلولین در فعالیتهای اجتماعی و کار
حقوق فردی و اجتماعی نابینایان و کم بینایان باید با سایر افراد جامعه برابر باشد و دولت باید زمینه های شغلی مناسب برای آنها فراهم نماید تا به استقلال شغلی برسند و بتوانند مانند سایر افراد جامعه زندگی فردی و اجتماعی خود را اداره کنند.
ورود نابینایان در عرصه اقتصاد با تشکیل گروه های کوچک اقتصادی و تعاونی ها می تواند روشی بسیار تاثیر گذار در مشارک آنها در ایجاد درآمد واشتغال داشته باشد.
انتهای پیام/
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 422218
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *