۰
در ادامه روند جلسات بی نتیجه باحضور مسئولین کشوری در شهرستان چابهار:

زیرساختهایی که در هیاهوی توسعه بندر چابهار مغفول مانده است/ باید و نبایدهای بی نتیجه مسئولین در چابهار

بندر روبه رشد و توسعه چابهار چند سال اخیر میزبان مسئولین بسیاری اعم از رئیس جمهو، وزرا و معاونین کشوری و استانی بوده است؛ در این میان طرح ها و برنامه های بسیاری دراین بندر استراتژیک آغاز و یا در دست مطالعات است.
توسعه چابهار
توسعه چابهار
به گزارش چهاربهاران، توجه صرف به مباحث کلان اقتصادی در این منطقه بدون در نظر گرفتن زیرساختها و شاخصه های اجتماعی، فرهنگی باعث مشکلات عدیده فراوانی در آینده خواهد شد.
افزایش بهای زمین به بهانه ایجاد پتروشیمی در چابهار باعث رشد روز افزون حاشیه نشینی در بندر چابهار گشته که نه تنها چهره نازیبایی از این بندر توریستی برجای گذاشته بلکه باعث بروز مشکلات عدیده امنیتی نیز بخصوص در منطقه کمب شده است.
مسئولین بجای درمان به فکر پیشگیری باشند
کارشناسان ایجاد شهری در بندر چابهار و مخصوصا در حاشیه کمب را مدتهاست هشدار می دهند ولی مسئولین به جای دوراندیشی و پیشگیری دنبال حفظ موقعیت کنونی هستند و به آینده و نتایج آن بی اعتنا می شوند.
در همین راستا روز پنجشنبه نشست تخصصی با حضور معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مدیران کل استان سیستان و بلوچستان، مدیران و مسئولان شهر چابهار در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
مهندس موهبتی فرماندار ویژه چابهار در این نشست اظهار کرد: با وجود اهمیت بندر چابهار در بحث ارتباط و ترانزیت، اقتصاد، صنعت و گردشگری زیرساختهای لازم در این زمینه تامین نشده و باعث شده است شاخص های توسعه از جمله آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، آب وسایر خدمات رفاهی در این شهر بسیار ضعیف تر از حد متوسط کشور باشد.
دکتر اورعی جامعه شناس در این جلسه افزود: در حل مسئله حاشیه نشینی اولا باید دید مدیران به این مسئله اصلاح شود و در مرحله بعد باید اولویت به توسعه منطقه در راستای مصالح ملی داده شود.
وی گفت: یکی از پیامدهای توسعه تسریع حاشیه نشینی است که نباید مورد غقلت قرار گیرد و توسعه اجتماعی محقق نمی شود مگر اینکه انسانهای توسعه یافته ای داشته باشیم.
باید و نبایدهای بی نتیجه و غیر عملیاتی مسئولین/ محرومیت مردم زیر سایه هیاهوی توسعه بندر چابهار
طرح توسعه بندر چابهار چیزی نیست که در چند سال اخیر مطرح شده باشد، باتاسیس منطقه آزاد تجاری چابهار درسال ۱۳۷۲ تاکنون هیچ یک از طرح های اقتصادی محقق نشده است و به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی دلیل اصلی آن عدم توجه به زیرساختهای موجود در بندر چابهار است که موجب شده طرح های توسعه بندر نیز با کندی مواجه شود.
فضای آموزشی موجود در شهرستان چابهار بسیار ضعیف و دارای پائین ترین استانداردهای موجود در بین شهرستانهای استان است.
ترک تحصیل، فقر و محرومیت در کنار فقر فرهنگی موجود در این خطه از میهن مان، جیره بندی آب، عدم وجود بیمارستان و پائین بودن شاخصه های بهداشتی از جمله مواردی است که در کنار زرق و برقهای منطقه آزاد تجاری و طرح های توسعه این بندر مغفول مانده است.
حال شایسته است بجای برگزاری جلسات متعدد با مسئولین کشوری؛ با دور نگری و تدوین برنامه های دراز مدت با در نظر گرفتن توسعه سایر شاخصه ها در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده در چشم اند از ۱۴۰۴ گام برداریم.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 422215
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *